Lapsen kohtaaminen laboratorion asiakkaana
Narinen, Anu; Pohjus, Päivi; Raitanen, Sari (2014)
Narinen, Anu
Pohjus, Päivi
Raitanen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231639
Tiivistelmä
Toimenpiteet ja tutkimukset saattavat aiheuttaa lapselle pelkoa ja/tai kipua. Laboratoriohoitajan tulisi huomioida lapsen yksilölliset tarpeet, ikä ja kehitystaso. Teoriaosuudessa selvitettiin lasten eri kehitysvaiheita sekä lasten kokemaa kipua ja pelkoa. Työssä käsiteltiin myös eri-ikäisen lapsen kohtaamista. Lisäksi työssä käytiin läpi laboratorion laatua sekä lapsille tehtäviä erilaisia tutkimuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselylomakkeen avulla, miten laboratoriohoitajat kohtaavat lapsen EKG-rekisteröinnissä, verinäytteenotossa sekä spirometriapuhalluksissa. Tavoitteena oli laatia teoreettiseen tietoon ja kyselylomakkeiden vastauksiin pohjautuen ohjeistus hoitajille siitä, miten tulisi kohdata eri-ikäisiä lapsia laboratoriotutkimuksissa. Yhdeksän kyselylomaketta jaettiin Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän, sairaanhoidollisten palveluiden liikelaitoksen (SataDiag) Kliinisen kemian ja Kliinisen fysiologian laboratorioiden henkilökunnalle. Kaikki kyselylomakkeet palautuivat takaisin täytettyinä.
Tuloksista kuvastui, että laboratoriohoitajilla on tietoa lasten kohtaamisesta laboratoriossa ja he myös käyttävät sitä työssään. Vastauksista ilmeni, että harva kyselyyn vastanneista osasi eritellä eri-ikäisten lasten kanssa toimimista tutkimuksissa. Kaikki vastanneet kertoivat lapsille tutkimuksen kulusta. Se on tärkeää, koska se helpottaa lapsen pelkoa. Kaikki laboratoriohoitajat huomioivat lapsen antamalla palkinnoksi esimerkiksi lelun, tarran, heijastimen, tehtäväkirjan ja kynäpaketin tutkimuksen päätteeksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselylomakkeen avulla, miten laboratoriohoitajat kohtaavat lapsen EKG-rekisteröinnissä, verinäytteenotossa sekä spirometriapuhalluksissa. Tavoitteena oli laatia teoreettiseen tietoon ja kyselylomakkeiden vastauksiin pohjautuen ohjeistus hoitajille siitä, miten tulisi kohdata eri-ikäisiä lapsia laboratoriotutkimuksissa. Yhdeksän kyselylomaketta jaettiin Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän, sairaanhoidollisten palveluiden liikelaitoksen (SataDiag) Kliinisen kemian ja Kliinisen fysiologian laboratorioiden henkilökunnalle. Kaikki kyselylomakkeet palautuivat takaisin täytettyinä.
Tuloksista kuvastui, että laboratoriohoitajilla on tietoa lasten kohtaamisesta laboratoriossa ja he myös käyttävät sitä työssään. Vastauksista ilmeni, että harva kyselyyn vastanneista osasi eritellä eri-ikäisten lasten kanssa toimimista tutkimuksissa. Kaikki vastanneet kertoivat lapsille tutkimuksen kulusta. Se on tärkeää, koska se helpottaa lapsen pelkoa. Kaikki laboratoriohoitajat huomioivat lapsen antamalla palkinnoksi esimerkiksi lelun, tarran, heijastimen, tehtäväkirjan ja kynäpaketin tutkimuksen päätteeksi.