Ammatillisen kuntoutusselvityksen foorumin osallistava kehittäminen
Aula, Mervi (2022)
Aula, Mervi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201121239
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti valtakunnallisessa Vervessä. Opinnäytetyössä kehitettiin Verven ammatillisen kuntoutusselvityksen foorumitoimintaa kehittämällä ja ottamalla käyttöön uudenlainen AKSE-foorumin sisällöllinen malli tukemaan palvelua toteuttavien työntekijöiden yhteisöllistä kehittämistä ja oppimista.
Teoreettisena lähestymistapana oli kehittävä työntutkimus ja kehittämistyö eteni ekspansiivisen oppimissyklin vaiheiden mukaisesti. Kehittämistyön pohjaksi kerättiin aineistoa haastatteluilla ja toteuttamalla ennakkokysely foorumitoimintaan osallistuville. AKSE-foorumin uutta toimintamallia lähdettiin kehittämään kahdessa osallistavalla menetelmällä toteutetussa kehittämispajassa. Kehittämispajojen jälkeen uutta toimintamallia testattiin ja kehitettiin käytännössä. Lopuksi kehittämistyön tuloksia arvioitiin kehittämistyöhön osallistuville suunnatulla kyselyllä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että yhteisöllinen oppiminen pienryhmässä motivoi ja lisäsi aktiivisuutta sekä osallistuvuutta foorumityöskentelyyn. Osallistavilla menetelmillä ja toimintaa tukevilla digitaalisilla sovelluksilla saatiin lyhyessä ajassa aikaan positiivisia muutoksia foorumin toiminnassa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Verven muiden palvelujen kehittämisfoorumeissa.
Teoreettisena lähestymistapana oli kehittävä työntutkimus ja kehittämistyö eteni ekspansiivisen oppimissyklin vaiheiden mukaisesti. Kehittämistyön pohjaksi kerättiin aineistoa haastatteluilla ja toteuttamalla ennakkokysely foorumitoimintaan osallistuville. AKSE-foorumin uutta toimintamallia lähdettiin kehittämään kahdessa osallistavalla menetelmällä toteutetussa kehittämispajassa. Kehittämispajojen jälkeen uutta toimintamallia testattiin ja kehitettiin käytännössä. Lopuksi kehittämistyön tuloksia arvioitiin kehittämistyöhön osallistuville suunnatulla kyselyllä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että yhteisöllinen oppiminen pienryhmässä motivoi ja lisäsi aktiivisuutta sekä osallistuvuutta foorumityöskentelyyn. Osallistavilla menetelmillä ja toimintaa tukevilla digitaalisilla sovelluksilla saatiin lyhyessä ajassa aikaan positiivisia muutoksia foorumin toiminnassa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Verven muiden palvelujen kehittämisfoorumeissa.