5-VUOTIAAN LAPSEN TUNNE-ELÄMÄN TUKEMINEN PÄIVÄHOIDOSSA : Ville Vilkastuksen tunneseikkailu – pienryhmätoimintamalli
Kinnunen, Maija; Heimonen, Minna (2014)
Kinnunen, Maija
Heimonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151356
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pienryhmätoimintamalli varhaiskasvatukseen. Toiminnan avulla voidaan tukea viisi vuotiaan lapsen tunne-elämän kehitystä. Ryhmää pilotoitiin eräässä Jyväskylän päiväkodissa ja itse olimme mukana havainnoimassa toimintaa. Ryhmän ohjaajan ja omien havaintojen pohjalta koottiin opas pienryhmätoimintamallin toteuttamiseen.
Työn alku osassa syvennytään tunteisiin ja tunne-elämän kehitykseen. Työ määrittelee tunnekasvatusta päivähoidossa, sen merkitystä lapsen kehitykselle sekä tunnekasvatuksen toteuttamista päivähoidossa. Teoriassa syvennytään myös tarkemmin viisivuotiaan lapsen kehitykseen ja tunneelämään vaikuttaviin tekijöihin. Teorian avulla laajennetaan tietämystä viisi vuotiaiden kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työn avulla osoitetaan asiantuntijuutta varhaiskasvatuksessa sekä kykyä toteuttaa työtä tutkimuksellisella asenteella.
Pienryhmätoimintamalli on toteutettu käyttäen apuna omia havaintoja ja ohjaajan haastattelua. Oppaaseen on koottu kaikki 10 tuokiota sekä ohjeet niiden toteuttamiseen. Tavoitteena oli luoda oppaasta helppokäyttöinen ja käytännöllinen, jotta jokaisella varhaiskasvattajalla on mahdollisuus käyttää sitä. Tästä johtuen opas on hyvin yksityiskohtainen ja tarkka. Tuokioita voidaan soveltaa jokaisella lapsiryhmälle sopiviksi, aina nuoremmista erityistä tukea tarvitseviin lapsiin. Opas julkaistaan Pesäpuu Ry:n internet-sivuilla, josta se on mahdollista tulostaa veloituksetta omaan käyttöön.
Työn alku osassa syvennytään tunteisiin ja tunne-elämän kehitykseen. Työ määrittelee tunnekasvatusta päivähoidossa, sen merkitystä lapsen kehitykselle sekä tunnekasvatuksen toteuttamista päivähoidossa. Teoriassa syvennytään myös tarkemmin viisivuotiaan lapsen kehitykseen ja tunneelämään vaikuttaviin tekijöihin. Teorian avulla laajennetaan tietämystä viisi vuotiaiden kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työn avulla osoitetaan asiantuntijuutta varhaiskasvatuksessa sekä kykyä toteuttaa työtä tutkimuksellisella asenteella.
Pienryhmätoimintamalli on toteutettu käyttäen apuna omia havaintoja ja ohjaajan haastattelua. Oppaaseen on koottu kaikki 10 tuokiota sekä ohjeet niiden toteuttamiseen. Tavoitteena oli luoda oppaasta helppokäyttöinen ja käytännöllinen, jotta jokaisella varhaiskasvattajalla on mahdollisuus käyttää sitä. Tästä johtuen opas on hyvin yksityiskohtainen ja tarkka. Tuokioita voidaan soveltaa jokaisella lapsiryhmälle sopiviksi, aina nuoremmista erityistä tukea tarvitseviin lapsiin. Opas julkaistaan Pesäpuu Ry:n internet-sivuilla, josta se on mahdollista tulostaa veloituksetta omaan käyttöön.