YOUR Picnic – Vanha traditio uuteen uskoon : palvelukonseptin kehittäminen Lahdessa
Talja, Tanja; Ilanen, Joni (2013)
Talja, Tanja
Ilanen, Joni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201555
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on palvelukonseptin kehittäminen Lahdessa. Palvelukonseptin tarkoituksena on kehittää suomalaista picnic-kulttuuria monipuolisemmaksi. Ajatuksena on järjestää erilaisille puisto- ja viheralueille ilmaistapahtumia, joihin ihmiset voivat tulla picnicille kuuntelemaan musiikkiesityksiä ja osallistumaan erilaisiin aktiviteetteihin. Halutessaan voi vuokrata alueella sijaitsevan picnic-mökin tai ostaa valmiiksi täytetyn picnic-korin. Suunnittelimme YOUR Picnic –nimeä kantavan palvelukonseptin toimimaan Lahteen, mutta sen voi sijoittaa myös muihin kaupunkeihin.
Tietoperustassa määrittelemme ravintola-alan näkökulmasta ruokaa ihmisten vapaa-ajassa sekä elämysmatkailun näkökulmasta elämyksen käsitettä. Elämystä analysoimme myös co-creationin kautta osana asiakkaan arvon luomista. Näiden lisäksi käsittelemme myös picniciä tapahtumana, brändin rakentamista sekä joukkoistamista. Kehittämismenetelminä hyödynnämme YOUR Picnicille luotua Facebook-yhteisöä, palvelumuotoilun työkalupakkia sekä SWOT-analyysiä.
Facebook-yhteisössä esitettyjen kyselyiden pohjalta onnistuimme keräämään tietoa, johon keskeiset tuloksemme perustuvat. Tutkimustulokset osoittavat, että ihmisillä on kiinnostusta tällaiseen vapaa-ajanviettomuotoon. Kyselyjen perusteella saimme selville kolme tärkeintä asiaa, joita ihmiset kaipaavat picnicin yhteyteen: ruoka ja juoma, musiikki sekä aktiviteetit. Nämä tulokset ovat toimineet pohjana YOUR Picnic –palvelukonseptin luomisessa.
Tietoperustassa määrittelemme ravintola-alan näkökulmasta ruokaa ihmisten vapaa-ajassa sekä elämysmatkailun näkökulmasta elämyksen käsitettä. Elämystä analysoimme myös co-creationin kautta osana asiakkaan arvon luomista. Näiden lisäksi käsittelemme myös picniciä tapahtumana, brändin rakentamista sekä joukkoistamista. Kehittämismenetelminä hyödynnämme YOUR Picnicille luotua Facebook-yhteisöä, palvelumuotoilun työkalupakkia sekä SWOT-analyysiä.
Facebook-yhteisössä esitettyjen kyselyiden pohjalta onnistuimme keräämään tietoa, johon keskeiset tuloksemme perustuvat. Tutkimustulokset osoittavat, että ihmisillä on kiinnostusta tällaiseen vapaa-ajanviettomuotoon. Kyselyjen perusteella saimme selville kolme tärkeintä asiaa, joita ihmiset kaipaavat picnicin yhteyteen: ruoka ja juoma, musiikki sekä aktiviteetit. Nämä tulokset ovat toimineet pohjana YOUR Picnic –palvelukonseptin luomisessa.