Leikistä eväitä elämään : Koulutuvan leikkimaailman tavoitteiden näkyminen 4-6-luokkalaisen lapsen elämässä
Örn, Heli; Keikko, Saara (2014)
Örn, Heli
Keikko, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Koulutuvan leikkimaailmassa asetettujen henkilökohtaisten tavoitteiden näkymistä lasten elämässä nykyään, kun he ovat 4-6-luokkalaisia koululaisia. Tutkimuksen perusjoukkona oli Puolimatkan koulua käyvät Koulutuvalla olleet 4-6-luokkalaiset lapset. Leikkimaailmassa asetetut tavoitteet ovat elinikäisen oppimisen tavoitteita, joten opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Koulutuvalle tietoa siitä, miten lapset ovat kehittyneet suhteessa näihin tavoitteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettinen tausta tutkimukseen koostuu varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja leikkipedagogiikan käsitteistä. Leikkipedagogiikkaan sisältyviä leikin ja oppimisen käsitteitä selvennettiin myös sekä niiden lisäksi lähikehityksen vyöhykkeen ja vertaisoppimisen käsitteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Koulutuvalla leikkimaailmasta pidetyistä lokikirjoista tekemällä teemahaastattelu tutkittavien lasten nykyisille opettajille sekä vanhemmille tehdyllä kyselyllä. Tästä aineistosta koottiin jokaisesta lapsesta oma kehityskertomus, jonka lähtötilanteena toimi lokikirjoista saatu tieto ja siitä tehty analyysi. Kehityskertomuksen jatko koostuu opettajilta ja joidenkin lasten tapauksessa vanhemmilta saaduista tiedoista ja niiden analyysistä.
Kehityskertomuksien tuloksista voi päätellä, että lasten kehittyminen heille Koulutuvalla annettujen tavoitteiden mukaisesti on hyvin yksilöllistä. Jotkut lapset ovat kehittyneet huomattavasti ja heille vielä Koulutuvalla hankalia olleet tavoitteet ovat muuttuneet jopa heidän vahvuuksikseen. Toisten lasten kehitys ajatellen heidän tavoitteitaan on mennyt huonompaan suuntaan tai kehitys on jäänyt paikoilleen. Kaikilla lapsilla on vielä jotakin kehitettävää suhteessa heidän Koulutuvan leikkimaailmaa varten asetettuihin tavoitteisiinsa, mikä johtuu siitä, että tavoitteet ovat pitkän kehitysprosessin vaativia elinikäisen oppimisen tavoitteita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettinen tausta tutkimukseen koostuu varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja leikkipedagogiikan käsitteistä. Leikkipedagogiikkaan sisältyviä leikin ja oppimisen käsitteitä selvennettiin myös sekä niiden lisäksi lähikehityksen vyöhykkeen ja vertaisoppimisen käsitteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Koulutuvalla leikkimaailmasta pidetyistä lokikirjoista tekemällä teemahaastattelu tutkittavien lasten nykyisille opettajille sekä vanhemmille tehdyllä kyselyllä. Tästä aineistosta koottiin jokaisesta lapsesta oma kehityskertomus, jonka lähtötilanteena toimi lokikirjoista saatu tieto ja siitä tehty analyysi. Kehityskertomuksen jatko koostuu opettajilta ja joidenkin lasten tapauksessa vanhemmilta saaduista tiedoista ja niiden analyysistä.
Kehityskertomuksien tuloksista voi päätellä, että lasten kehittyminen heille Koulutuvalla annettujen tavoitteiden mukaisesti on hyvin yksilöllistä. Jotkut lapset ovat kehittyneet huomattavasti ja heille vielä Koulutuvalla hankalia olleet tavoitteet ovat muuttuneet jopa heidän vahvuuksikseen. Toisten lasten kehitys ajatellen heidän tavoitteitaan on mennyt huonompaan suuntaan tai kehitys on jäänyt paikoilleen. Kaikilla lapsilla on vielä jotakin kehitettävää suhteessa heidän Koulutuvan leikkimaailmaa varten asetettuihin tavoitteisiinsa, mikä johtuu siitä, että tavoitteet ovat pitkän kehitysprosessin vaativia elinikäisen oppimisen tavoitteita.