"Se etiikka kulkee koko ajan siin mukana..." : kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukeminen ohjatussa harjoittelussa prenataaliosastolla
Heikkilä, Susanna; Toivonen, Jenna (2013)
Heikkilä, Susanna
Toivonen, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401191520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401191520
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu osana kansainvälistä Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice (INEC) –projektia, jonka päämääränä on lisätä kätilöiden eettistä osaamista sekä kehittää kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukemista ohjattujen harjoitteluiden aikana. Moniosaisen hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin opiskelijaohjauksen nykytilaa. Jatkossa on tarkoitus tuottaa konkreettisia keinoja eettisen osaamisen tukemisen kehittämiseen.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin prenataaliosastolla työskentelevien kätilöiden kokemuksia kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukemisesta ohjatun harjoittelun aikana. Tutkimusongelmien pohjalta kartoitettiin kätilöiden ajatuksia omista eettisistä valmiuksistaan, opiskelijaohjauksen keinoista ja onnistumisesta sekä kehittymismahdollisuuksista.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää prenataaliosastolla työskentelevää kätilöä, jotka olivat toimineet opiskelijaohjaajina vähintään kahden viimeisen vuoden aikana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina kesällä 2013. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Kätilöt kokivat oman eettisen osaamisensa olevan hyvällä tasolla ja he kokivat tunnistavansa omassa työssään ilmenevät eettiset ongelmat hyvin. Opiskelijan kanssa käydyt keskustelut eettisistä ongelmista koettiin luonteviksi ja ohjaussuhteet nähtiin vastavuoroisina. Kahdenkeskinen keskustelu nostettiin tärkeimmäksi työvälineeksi eettisen osaamisen tukemisessa. Kätilöt katsoivat pääosin onnistuneensa eettisen osaamisen ohjaamisessa, mutta olivat sitä mieltä että kehitys opiskelijaohjauksessa jatkuu koko uran ajan.
Jatkossa olisi hyvä toteuttaa lisää tutkimuksia liittyen erityisesti eettiseen osaamiseen kätilötyössä. Opiskelijaohjauksen arvioimiseksi ja kehittämiseksi tulisi myös opiskelijaohjaajien itsearviointiin kiinnittää huomiota.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin prenataaliosastolla työskentelevien kätilöiden kokemuksia kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukemisesta ohjatun harjoittelun aikana. Tutkimusongelmien pohjalta kartoitettiin kätilöiden ajatuksia omista eettisistä valmiuksistaan, opiskelijaohjauksen keinoista ja onnistumisesta sekä kehittymismahdollisuuksista.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää prenataaliosastolla työskentelevää kätilöä, jotka olivat toimineet opiskelijaohjaajina vähintään kahden viimeisen vuoden aikana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina kesällä 2013. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Kätilöt kokivat oman eettisen osaamisensa olevan hyvällä tasolla ja he kokivat tunnistavansa omassa työssään ilmenevät eettiset ongelmat hyvin. Opiskelijan kanssa käydyt keskustelut eettisistä ongelmista koettiin luonteviksi ja ohjaussuhteet nähtiin vastavuoroisina. Kahdenkeskinen keskustelu nostettiin tärkeimmäksi työvälineeksi eettisen osaamisen tukemisessa. Kätilöt katsoivat pääosin onnistuneensa eettisen osaamisen ohjaamisessa, mutta olivat sitä mieltä että kehitys opiskelijaohjauksessa jatkuu koko uran ajan.
Jatkossa olisi hyvä toteuttaa lisää tutkimuksia liittyen erityisesti eettiseen osaamiseen kätilötyössä. Opiskelijaohjauksen arvioimiseksi ja kehittämiseksi tulisi myös opiskelijaohjaajien itsearviointiin kiinnittää huomiota.