Service Design Outcomes in Finnish Book Industry : From Transition to Transformation
Nousiainen, Anu K. (2013)
Nousiainen, Anu K.
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818872
Tiivistelmä
Palvelumuotoilun tuloksia kotimaiselta kirja-alalta
- murroksesta menestykseen
Kirja-alan murrosta on vauhdittanut erityisesti teknologinen kehitys, muuttuvat ja konvergoituneet markkinat sekä kuluttajien asenteiden ja käytänteiden jatkuva muotoutuminen digitaalisessa ympäristössä. Samanaikaisesti jälkiteollinen ja aineeton yhteiskunta painottaa tuotteiden sijaan palveluita ja kokemuksia. Näiden muutosten ja murroksen keskellä arvoketjun toimijat yrittävät navigoida kohti uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kirjan sähköistymistä ’digitaalisen palveluyhteisön’ kautta, jossa arvoa luodaan suomalaisten kirjailijoiden ja heidän tuotantonsa ja lukijakuntansa näkökulmasta. Abduktiivinen lähestymistapa, palvelumuotoiluprosessi ja soveltavat tutkimusmetodit valjastettiin tunnistamaan mm. kirjailijaprofiileja, lukemisen kulttuureita, uusia tarpeita ja palveluideoita digitaalisen yhteisön toiminnoiksi. Työn tulokset keskittyvät kuvaamaan tulevaisuuden tarinankerrontaa ja lukukokemusta. Tutkimustulokset käsittelevät myös nykyisen kirja-alan arvoketjun toimijoiden strategista valmiutta muuntua ja tarttua tutkimuksessa esitettyyn visioon sähköistyvästä ja sosiaalisesta kirjasta.
Kirja-ala voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia ja lähestymistapaa erilaisin tavoin: 1) heijastella ja määrittää yhteistä visiota ja arvon tuottamisen prosessia, 2) laajentaa sähköisen kirjan olemusta elinkaariajattelulla, rikastamalla lukukokemusta sekä luomalla uusia ansaintamalleja, ja 3) rakentaa merkityksellisiä tarinoita ja palveluita yhdessä kirjailijoiden ja lukijoiden kanssa yhteistoiminnallisin menetelmin.
Tutkimus osoittaa, että tulevaisuuteen tähtäävä palvelumuotoilu tarjoaa tehokkaat välineet innovaatioon ja strategiseen visiointiin. Samalla kun prosessi kehittää ja konkretisoi vahvasti asiakaslähtöisiä arvolupauksia palvelumuotoilu myös arvioi ja haastaa yrityksen strategista tilaa. Palvelumuotoilulla on siis merkittävä rooli osana organisaation kyvykkyyksiä muuntua ja nousta murrostilasta kohti uusia mahdollisuuksia ja menestyksen polkuja.
- murroksesta menestykseen
Kirja-alan murrosta on vauhdittanut erityisesti teknologinen kehitys, muuttuvat ja konvergoituneet markkinat sekä kuluttajien asenteiden ja käytänteiden jatkuva muotoutuminen digitaalisessa ympäristössä. Samanaikaisesti jälkiteollinen ja aineeton yhteiskunta painottaa tuotteiden sijaan palveluita ja kokemuksia. Näiden muutosten ja murroksen keskellä arvoketjun toimijat yrittävät navigoida kohti uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kirjan sähköistymistä ’digitaalisen palveluyhteisön’ kautta, jossa arvoa luodaan suomalaisten kirjailijoiden ja heidän tuotantonsa ja lukijakuntansa näkökulmasta. Abduktiivinen lähestymistapa, palvelumuotoiluprosessi ja soveltavat tutkimusmetodit valjastettiin tunnistamaan mm. kirjailijaprofiileja, lukemisen kulttuureita, uusia tarpeita ja palveluideoita digitaalisen yhteisön toiminnoiksi. Työn tulokset keskittyvät kuvaamaan tulevaisuuden tarinankerrontaa ja lukukokemusta. Tutkimustulokset käsittelevät myös nykyisen kirja-alan arvoketjun toimijoiden strategista valmiutta muuntua ja tarttua tutkimuksessa esitettyyn visioon sähköistyvästä ja sosiaalisesta kirjasta.
Kirja-ala voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia ja lähestymistapaa erilaisin tavoin: 1) heijastella ja määrittää yhteistä visiota ja arvon tuottamisen prosessia, 2) laajentaa sähköisen kirjan olemusta elinkaariajattelulla, rikastamalla lukukokemusta sekä luomalla uusia ansaintamalleja, ja 3) rakentaa merkityksellisiä tarinoita ja palveluita yhdessä kirjailijoiden ja lukijoiden kanssa yhteistoiminnallisin menetelmin.
Tutkimus osoittaa, että tulevaisuuteen tähtäävä palvelumuotoilu tarjoaa tehokkaat välineet innovaatioon ja strategiseen visiointiin. Samalla kun prosessi kehittää ja konkretisoi vahvasti asiakaslähtöisiä arvolupauksia palvelumuotoilu myös arvioi ja haastaa yrityksen strategista tilaa. Palvelumuotoilulla on siis merkittävä rooli osana organisaation kyvykkyyksiä muuntua ja nousta murrostilasta kohti uusia mahdollisuuksia ja menestyksen polkuja.