Koulunaloittajana lapsi, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus : Vanhempien kokemuksia arjesta ja päivähoidon tuesta
Vistiaho, Miia (2009)
Vistiaho, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235913
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vistiaho, Miia. Koulunaloittajana lapsi, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus. Vanhempien kokemuksia arjesta ja päivähoidon tuesta. Helsinki, syksy 2009, 59 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni liittyy Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry:n Meidän perhe menee kouluun -projektiin (2007–2009). Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kielenkehityksen erityisvaikeus vaikuttaa perheen arkeen, millaista tukea päivähoito tarjoaa lapselle, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus ja tämän perheelle sekä selvittää, millaisia ajatuksia ja tunteita vanhemmilla herää, kun heidän lapsensa on aloittamassa koulun.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa olen käyttänyt teemahaastattelua. Haastattelin viiden perheen, yhteensä kahdeksaa vanhempaa Meidän perhe menee kouluun -projektin viikonlopputapaamisissa. Aineiston analyysimenetelmän olen käyttänyt teemoittelua.
Lapsen kielenkehityksen erityisvaikeus vaikutti perheen arkeen terapiaan viemisten ja tuomisten, puheharjoitusten muodossa. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista erityisesti kuvat tulivat osaksi perheen arkea. Kuvien avulla hahmotettiin ja ennakoitiin perheen tulevia tapahtumia. Vanhemmat kertoivat, että lapselle, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus täytyy selittää monesti asiat useampaan kertaan ja lapsi tarvitsee tukea sosiaalisissa suhteissa sekä itsetunnon vahvistamisessa. Vertaistukea pidettiin tärkeänä vanhempien jaksamiselle.
Päivähoito tukee lasta, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus, pyrkimällä järjestämään lapselle kielenkehitystä tukeva ympäristön. Tavat, jolla lapsen erityisen tuen tarve huomioitiin, vaihtelivat päiväkotikohtaisesti. Vanhemmat odottivat eri asioita kasvatuskumppanuudelta. Osa vanhemmista kaipasi itselleen päivähoidosta enemmän tietoa kielenkehityksen erityisvaikeuksien kuntoutuksesta ja kouluvaihtoehdoista. Muutamat kokivat saavansa tietoa päivähoidosta ja koki, että päivähoidon henkilökunnan välittävä asenne tuki heitä.
Lapsen koulunkäynnin alkamiseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Osaa vanhemmista huoletti se, miten lapsi tulee pärjäämään sosiaalisissa suhteissa luokkatovereiden kanssa. Vanhempien oma rooli koulunkäynnin tukemisessa nähtiin tärkeänä.
Asiasanat: Kielen kehityksen erityisvaikeus, erityisopetus, lapset, siirtymäaihe, esiopetus, alakoulu, kasvatuskumppanuus, vanhemmat, kokemukset, vertaistuki
Vistiaho, Miia. Koulunaloittajana lapsi, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus. Vanhempien kokemuksia arjesta ja päivähoidon tuesta. Helsinki, syksy 2009, 59 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel-ma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni liittyy Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry:n Meidän perhe menee kouluun -projektiin (2007–2009). Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kielenkehityksen erityisvaikeus vaikuttaa perheen arkeen, millaista tukea päivähoito tarjoaa lapselle, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus ja tämän perheelle sekä selvittää, millaisia ajatuksia ja tunteita vanhemmilla herää, kun heidän lapsensa on aloittamassa koulun.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jossa olen käyttänyt teemahaastattelua. Haastattelin viiden perheen, yhteensä kahdeksaa vanhempaa Meidän perhe menee kouluun -projektin viikonlopputapaamisissa. Aineiston analyysimenetelmän olen käyttänyt teemoittelua.
Lapsen kielenkehityksen erityisvaikeus vaikutti perheen arkeen terapiaan viemisten ja tuomisten, puheharjoitusten muodossa. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista erityisesti kuvat tulivat osaksi perheen arkea. Kuvien avulla hahmotettiin ja ennakoitiin perheen tulevia tapahtumia. Vanhemmat kertoivat, että lapselle, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus täytyy selittää monesti asiat useampaan kertaan ja lapsi tarvitsee tukea sosiaalisissa suhteissa sekä itsetunnon vahvistamisessa. Vertaistukea pidettiin tärkeänä vanhempien jaksamiselle.
Päivähoito tukee lasta, jolla on kielenkehityksen erityisvaikeus, pyrkimällä järjestämään lapselle kielenkehitystä tukeva ympäristön. Tavat, jolla lapsen erityisen tuen tarve huomioitiin, vaihtelivat päiväkotikohtaisesti. Vanhemmat odottivat eri asioita kasvatuskumppanuudelta. Osa vanhemmista kaipasi itselleen päivähoidosta enemmän tietoa kielenkehityksen erityisvaikeuksien kuntoutuksesta ja kouluvaihtoehdoista. Muutamat kokivat saavansa tietoa päivähoidosta ja koki, että päivähoidon henkilökunnan välittävä asenne tuki heitä.
Lapsen koulunkäynnin alkamiseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Osaa vanhemmista huoletti se, miten lapsi tulee pärjäämään sosiaalisissa suhteissa luokkatovereiden kanssa. Vanhempien oma rooli koulunkäynnin tukemisessa nähtiin tärkeänä.
Asiasanat: Kielen kehityksen erityisvaikeus, erityisopetus, lapset, siirtymäaihe, esiopetus, alakoulu, kasvatuskumppanuus, vanhemmat, kokemukset, vertaistuki