Aurinko asuu Kylpylähotelli Sanissa : Hotellin asiakastyytyväisyyskysely
Anttila, Riikka (2010)
Anttila, Riikka
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kalajoen Kylpylähotelli Sani Oy. Hotelli on yksityinen ja se on avattu 1.6.2007. Se sijaitsee vilkaalla matkailualueella Kalajoen Hiekkasärkillä. Työstä löytyy tietoa sekä itse hotellista että sen oheispalveluita tuottavista yrityksistä. Hieman on myös kerrottu Kalajoen kaupungista sekä sen matkailusta.
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena keskittyä yleiseen hotellitoimintaan, asiakaspalveluun hotellissa sekä oheispalveluiden merkitykseen sen kannattavuudelle. Oheispalveluita tarkasteltiin myös markkinoinnin näkökulmasta.
Työn empiirinen osio koostui kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Se suoritettiin lomakekyselynä Kylpylähotelli Sanin asiakkaille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys hotellin nykytilaan ja miten toimintaa voitaisiin kehittää asiakkaiden mielipiteiden pohjalta. Kysely oli suunnattu suomenkielisille matkailijoille ja se toteutettiin syys-lokakuussa 2009. Lomakkeesta tehtiin selkeä ja kaksipuolinen ja sitä jaettiin hotellin vastaanotosta kaikille majoittumaan saapuville. Vastauksia saatiin yhteensä 67 kappaletta eikä yhtäkään lomaketta jouduttu hylkäämään kokonaan. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Vastauksien avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä nykytilaan ja hyviä tuloksia saatiin aikaan. Avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset toivat ilmi asiakkaiden toiveet hotellin puutteista ja kehitystarpeista. Avointen kysymyksien ja taulukoiden avulla saatiin kattava yleiskuva ja voitiin tehdä suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Näin saatiin apuväline Kylpylähotelli Sanin kehittämiselle.
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena keskittyä yleiseen hotellitoimintaan, asiakaspalveluun hotellissa sekä oheispalveluiden merkitykseen sen kannattavuudelle. Oheispalveluita tarkasteltiin myös markkinoinnin näkökulmasta.
Työn empiirinen osio koostui kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Se suoritettiin lomakekyselynä Kylpylähotelli Sanin asiakkaille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys hotellin nykytilaan ja miten toimintaa voitaisiin kehittää asiakkaiden mielipiteiden pohjalta. Kysely oli suunnattu suomenkielisille matkailijoille ja se toteutettiin syys-lokakuussa 2009. Lomakkeesta tehtiin selkeä ja kaksipuolinen ja sitä jaettiin hotellin vastaanotosta kaikille majoittumaan saapuville. Vastauksia saatiin yhteensä 67 kappaletta eikä yhtäkään lomaketta jouduttu hylkäämään kokonaan. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Vastauksien avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä nykytilaan ja hyviä tuloksia saatiin aikaan. Avoimiin kysymyksiin saadut vastaukset toivat ilmi asiakkaiden toiveet hotellin puutteista ja kehitystarpeista. Avointen kysymyksien ja taulukoiden avulla saatiin kattava yleiskuva ja voitiin tehdä suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Näin saatiin apuväline Kylpylähotelli Sanin kehittämiselle.