Opas kausiravintolan keittiön avaamiseen, sulkemiseen ja päivit-täiseen työhön: Case X
Kuuluvainen, Jussi (2013)
Kuuluvainen, Jussi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022045
Tiivistelmä
Kesäravintolat avataan joka kausi uudestaan tarkoituksenaan saada mahdollisimman hyvä tulos lyhyessä ajassa. Tästä johtuen toiminta keskittyy aina meneillään olevaan kauteen, vaikka tarve olisi ajatella kausiravintoloita pidemmällä tähtäimellä. Työssä pohditaan laatua sekä työprosesseja kesäravintolassa Ravintola X:n näkökulmasta. Ravintola ja sen omistama Y esitellään työn alussa.
Saariravintoloissa on olosuhteista johtuen erilaisia tekijöitä verrattuna mantereen ravintoloihin, jotka vaikuttavat asiakkaan laatuodotuksiin. Työprosessitkin ovat osittain erilaisia kausiravintoloissa, johtuen logistiikasta ja kausittaisista ravintolan avaamisista ja sulkemisista. Nämä asiat täytyy tiedostaa jotta työ sujuu odotuksien mukaisesti.
Työni tulos on produktio, opas X:n keittiömestarille. Tämä opas auttaa ravintolan keittiömestaria kauden avaamisessa, sulkemisessa ja päivittäisessä työssä. Oppaaseen on koottu tarpeellisin informaatio koko kautta ajatellen yksiin kansiin, jolloin tarvittava tieto löytyy helposti. Ennen tätä työtä informaatiota aiheeseen liittyen oli dokumentoitu heikosti ja se oli vaikeasti löydettävissä.
Paljon tärkeää tietoa siirtyi edellisen kauden keittiömestarilta seuraavalle suullisesti, jolloin osa hävisi tallentamatta. Työn tavoitteena on tallentaa tämä kyseinen tieto helpottavasti löydettävään muotoon ja antaa X:lle menevälle uudelle keittiömestarille selkeä kuva kauden avaamisesta, sulkemisesta ja päivittäisestä toiminnasta.
Opinnäytetyö on toteutettu perustuen kirjoittajan kokemuksiin Ravintola X:llä kausina 2011 ja 2012. Yksiin kansiin työ on kasattu vuoden 2013 aikana.
Kausiravintolan vuosittaisista toimenpiteistä johtuen rekrytoinnista lähtien laadun säilyttäminen kaudesta toiseen on haastavaa. Työvoiman kouluttamiseen ja ohjeistamiseen täytyisi varata budjetissa pelivaraa, jotta muuttuvat olosuhteet voidaan ennakoida paremmin ja taata työntekijöille työkalut tuloksen tekemiseen ja antaa mahdollisuus ravintolan kehittämiseen pidemmällä aikavälillä.
Saariravintoloissa on olosuhteista johtuen erilaisia tekijöitä verrattuna mantereen ravintoloihin, jotka vaikuttavat asiakkaan laatuodotuksiin. Työprosessitkin ovat osittain erilaisia kausiravintoloissa, johtuen logistiikasta ja kausittaisista ravintolan avaamisista ja sulkemisista. Nämä asiat täytyy tiedostaa jotta työ sujuu odotuksien mukaisesti.
Työni tulos on produktio, opas X:n keittiömestarille. Tämä opas auttaa ravintolan keittiömestaria kauden avaamisessa, sulkemisessa ja päivittäisessä työssä. Oppaaseen on koottu tarpeellisin informaatio koko kautta ajatellen yksiin kansiin, jolloin tarvittava tieto löytyy helposti. Ennen tätä työtä informaatiota aiheeseen liittyen oli dokumentoitu heikosti ja se oli vaikeasti löydettävissä.
Paljon tärkeää tietoa siirtyi edellisen kauden keittiömestarilta seuraavalle suullisesti, jolloin osa hävisi tallentamatta. Työn tavoitteena on tallentaa tämä kyseinen tieto helpottavasti löydettävään muotoon ja antaa X:lle menevälle uudelle keittiömestarille selkeä kuva kauden avaamisesta, sulkemisesta ja päivittäisestä toiminnasta.
Opinnäytetyö on toteutettu perustuen kirjoittajan kokemuksiin Ravintola X:llä kausina 2011 ja 2012. Yksiin kansiin työ on kasattu vuoden 2013 aikana.
Kausiravintolan vuosittaisista toimenpiteistä johtuen rekrytoinnista lähtien laadun säilyttäminen kaudesta toiseen on haastavaa. Työvoiman kouluttamiseen ja ohjeistamiseen täytyisi varata budjetissa pelivaraa, jotta muuttuvat olosuhteet voidaan ennakoida paremmin ja taata työntekijöille työkalut tuloksen tekemiseen ja antaa mahdollisuus ravintolan kehittämiseen pidemmällä aikavälillä.