Kasvatuskumppanuus - Tie vanhempien osallisuuteen
Annala, Katariina (2013)
Annala, Katariina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122922130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122922130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus
Tämän opinnäytetyöni aiheena on vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa. Kuvaan vanhempien osallisuutta osana kasvatuskumppanuutta. Osallisuus varhaiskasvatuksessa määritellään vanhempien mahdollisuutena osallistua lapsensa päivähoidon suunnitelmiin, arviointiin ja toteutukseen. Tavoitteena opinnäytetyössäni on selvittää mitä osallisuus vanhempien mielestä päivähoidossa tarkoittaa, sekä lisäksi vanhemmille osoitetun kyselyn avulla selvitän konkreettisia valmiuksia ja keinoja vanhempien osallisuuden lisäämiseksi päiväkotiryhmän toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössäni ovat: Mitä osallisuus päivähoidossa vanhempien mielestä tarkoittaa? Mitä ovat konkreettiset keinot ja valmiudet vanhempien osallisuuden lisäämiseksi? Tavoitteena on kyselyjen tulosten perusteella koota yhteen asioita, mitä päivähoidon henkilöstö voi tulevaisuudessa käyttää hyödykseen työssään vanhempien osallisuuden tukemiseksi ja lisäämiseksi.
Lisäksi selvitän koko päiväkodin vanhemmille osoitetun kyselyn avulla halukkuutta olla osallisena Tuulikellon päiväkodin vanhempaintoimikunnassa. Jos halukkuutta ilmenee, vanhempaintoimikunta perustetaan myöhempänä ajankohtana.
Teoreettinen kuvaus
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössäni koostuu kasvatuskumppanuudesta, osallisuudesta sekä vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.
Metodologinen esittely
Opinnäytetyöni tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin kyselylomaketta. Aineiston analyysissä käytin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset
Vanhemmilta saaduissa vastauksissa osallisuus ja sen lisääminen koettiin tärkeäksi. Avoin yhteistyö eri tavoin ja vuorovaikutus korostuivat osallisuutta tukevaksi ja lisääviksi tekijöiksi.
Johtopäätökset
Osallisuus ja sen lisääminen päivähoidossa on vanhemmille tärkeää. Vanhempien osallisuuden lisääminen päivähoidossa vaatii henkilöstön sitoutumista, sekä uuden toimintakulttuurin sisäistämistä.
Tämän opinnäytetyöni aiheena on vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa. Kuvaan vanhempien osallisuutta osana kasvatuskumppanuutta. Osallisuus varhaiskasvatuksessa määritellään vanhempien mahdollisuutena osallistua lapsensa päivähoidon suunnitelmiin, arviointiin ja toteutukseen. Tavoitteena opinnäytetyössäni on selvittää mitä osallisuus vanhempien mielestä päivähoidossa tarkoittaa, sekä lisäksi vanhemmille osoitetun kyselyn avulla selvitän konkreettisia valmiuksia ja keinoja vanhempien osallisuuden lisäämiseksi päiväkotiryhmän toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössäni ovat: Mitä osallisuus päivähoidossa vanhempien mielestä tarkoittaa? Mitä ovat konkreettiset keinot ja valmiudet vanhempien osallisuuden lisäämiseksi? Tavoitteena on kyselyjen tulosten perusteella koota yhteen asioita, mitä päivähoidon henkilöstö voi tulevaisuudessa käyttää hyödykseen työssään vanhempien osallisuuden tukemiseksi ja lisäämiseksi.
Lisäksi selvitän koko päiväkodin vanhemmille osoitetun kyselyn avulla halukkuutta olla osallisena Tuulikellon päiväkodin vanhempaintoimikunnassa. Jos halukkuutta ilmenee, vanhempaintoimikunta perustetaan myöhempänä ajankohtana.
Teoreettinen kuvaus
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössäni koostuu kasvatuskumppanuudesta, osallisuudesta sekä vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.
Metodologinen esittely
Opinnäytetyöni tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin kyselylomaketta. Aineiston analyysissä käytin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset
Vanhemmilta saaduissa vastauksissa osallisuus ja sen lisääminen koettiin tärkeäksi. Avoin yhteistyö eri tavoin ja vuorovaikutus korostuivat osallisuutta tukevaksi ja lisääviksi tekijöiksi.
Johtopäätökset
Osallisuus ja sen lisääminen päivähoidossa on vanhemmille tärkeää. Vanhempien osallisuuden lisääminen päivähoidossa vaatii henkilöstön sitoutumista, sekä uuden toimintakulttuurin sisäistämistä.