Työtyytyväisyys ICT-organisaatiossa työn toimintatapamuutoksen jälkeen
Hartikainen, Tiina (2013)
Hartikainen, Tiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122622107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122622107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on työtyytyväisyystutkimus. Tavoitteena oli selvittää työnteki-jöiden työtyytyväisyys
ICT-organisaatiossa työn toimintatapamuutoksen jälkeen.
Tutkimukseen valikoituivat ne työtyytyväisyyden osa-alueet, jotka ovat kohdeorganisaation toiminnan kannalta oleellisia. Tarkoituksena oli selvittää asiat, joissa on onnistuttu hyvin ja toisaalta ne asiat, jotka vaativat edelleen kehittämistä. Työ on tehty toimeksiantona ICT-alalla toimivalle Digia Finland Oy:lle.
Teoriaosuudessa tarkastellaan työtyytyväisyyttä eri näkökulmista ja työtyytyväisyyden vaikutuksia nojautuen alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Teoriaosuuden pohjalta rakentui tutkimuksessa käytetty näkökulma työtyytyväisyyteen. Tutkimuksessa mukana olevat työtyytyväisyyden osa-alueet ovat työn sisältö ja organisointi, osaaminen ja itsensä kehittäminen, tiimityöskentely, esimiestyöskentely, työilmapiiri ja sosiaaliset suhteet työyhteisössä ja työn toimintatapojen muutos.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineiston keruu toteutettiin
survey-tutkimuksena Webropol-sovelluksen avulla. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti 47 vastaajalle marraskuussa 2012. Vastausprosentti oli 77 %. Erityisen tyytyväisiä oltiin tiimityöskentelyyn. Enemmistö vastaajista koki vaikutusmahdollisuudet työssä hyviksi. Menestymismahdollisuuksiin työssä uskottiin ja oman osaamisen kehittämisestä oltiin kiinnostuneita. Työyhteisöä pidettiin suvaitsevana. Kehittämiskoh-teiksi osoittautuivat esimiestyöskentely, tiedonkulun toimivuus työyhteisössä ja tiimien yhteistyö sidosryhmien kanssa. Työssä jaksamisessa esiintyi jonkin verran tyytymättö-myyttä.
Tulokset viittaavat siihen, että työn toimintatapojen muutos on edesauttanut tiimityös-kentelyn kehittämistä ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä. Omaan osaamiseen
luotetaan, joka on yhteydessä kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Esimiehen palautteen annossa ja kehittymään kannustamisessa esiintyi tyytymättömyyttä. Näillä on merkitystä yhteisten päämäärien saavuttamisessa. Tulokset viittaavat myös siihen, että tiedonkulun toimivuuteen ja yhteistyöhön koko työyhteisössä, ei vain tiimien sisällä, tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Työssä jaksaminen on kokonaisvaltainen tunne, johon useat asiat voivat vaikuttaa.
ICT-organisaatiossa työn toimintatapamuutoksen jälkeen.
Tutkimukseen valikoituivat ne työtyytyväisyyden osa-alueet, jotka ovat kohdeorganisaation toiminnan kannalta oleellisia. Tarkoituksena oli selvittää asiat, joissa on onnistuttu hyvin ja toisaalta ne asiat, jotka vaativat edelleen kehittämistä. Työ on tehty toimeksiantona ICT-alalla toimivalle Digia Finland Oy:lle.
Teoriaosuudessa tarkastellaan työtyytyväisyyttä eri näkökulmista ja työtyytyväisyyden vaikutuksia nojautuen alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Teoriaosuuden pohjalta rakentui tutkimuksessa käytetty näkökulma työtyytyväisyyteen. Tutkimuksessa mukana olevat työtyytyväisyyden osa-alueet ovat työn sisältö ja organisointi, osaaminen ja itsensä kehittäminen, tiimityöskentely, esimiestyöskentely, työilmapiiri ja sosiaaliset suhteet työyhteisössä ja työn toimintatapojen muutos.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineiston keruu toteutettiin
survey-tutkimuksena Webropol-sovelluksen avulla. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti 47 vastaajalle marraskuussa 2012. Vastausprosentti oli 77 %. Erityisen tyytyväisiä oltiin tiimityöskentelyyn. Enemmistö vastaajista koki vaikutusmahdollisuudet työssä hyviksi. Menestymismahdollisuuksiin työssä uskottiin ja oman osaamisen kehittämisestä oltiin kiinnostuneita. Työyhteisöä pidettiin suvaitsevana. Kehittämiskoh-teiksi osoittautuivat esimiestyöskentely, tiedonkulun toimivuus työyhteisössä ja tiimien yhteistyö sidosryhmien kanssa. Työssä jaksamisessa esiintyi jonkin verran tyytymättö-myyttä.
Tulokset viittaavat siihen, että työn toimintatapojen muutos on edesauttanut tiimityös-kentelyn kehittämistä ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä. Omaan osaamiseen
luotetaan, joka on yhteydessä kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Esimiehen palautteen annossa ja kehittymään kannustamisessa esiintyi tyytymättömyyttä. Näillä on merkitystä yhteisten päämäärien saavuttamisessa. Tulokset viittaavat myös siihen, että tiedonkulun toimivuuteen ja yhteistyöhön koko työyhteisössä, ei vain tiimien sisällä, tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Työssä jaksaminen on kokonaisvaltainen tunne, johon useat asiat voivat vaikuttaa.