Kiilopään talviuintiviikon tuotteistaminen Suomen Ladulle
Laakkonen, Marjut (2013)
Laakkonen, Marjut
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921888
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Latu ry:lle. Toimeksiannon tavoitteena oli kehittää uusi myytävä talviuintimatkailutuote Suomen Ladun omistamaan kohteeseen Lapin Kiilopäähän. Työn tuloksena syntyi talviuintiviikkoesite vuodelle 2012. Esitteen tavoitteena on lisätä asiakkaiden eli talviuimareiden määrää Kiilopäässä. Uusia asiakkaita haetaan erityisesti jo olemassa olevista talviuimareista ja Suomen Ladun jäsenistä. Suomen Ladun tavoite on saada lisää talviuinnin harrastajia lajikohtaiselle teemaviikolle huippusesongin ulkopuolella ja tuottaa laadukas elämys asiakkailleen.
Työ on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoitus on tuottaa ammatilliseen käyttöön kehitetty matkailutuote. Toiminnallinen työ perustuu tuotekehitystyöhön ja tuotteistamiseen, jonka tavoitteena on uuden matkailutuotteen kehittäminen. Työn tutkimuksellinen osio toteutettiin tekemällä kysely talviuinnin harrastajien keskuudessa. Kysely onnistui hyvin ja vastausprosentti oli hyvä, joten tulokset tukevat hyvin matkailutuotteen kehittämistä.
Työn toivotaan auttavan toimeksiantajaa uutta matkailutuotetta lanseerattaessa sekä jatkokehityksessä. Tuote on valmis myytäväksi ja markkinoitavaksi ja sitä on jo testattukin tuloksellisesti testiryhmän toimesta.
Jatkotoimenpiteiksi ehdotetaan matkailutuotteen kehittämisen blueprint-menetelmän tai muun tuotekehitysprosessin avulla. Raportissa on myös muita varteenotettavia jatkokehitysideoita kuten esimerkiksi sopivan matkatoimiston ottamista yhteistyökumppaniksi.
Työ on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoitus on tuottaa ammatilliseen käyttöön kehitetty matkailutuote. Toiminnallinen työ perustuu tuotekehitystyöhön ja tuotteistamiseen, jonka tavoitteena on uuden matkailutuotteen kehittäminen. Työn tutkimuksellinen osio toteutettiin tekemällä kysely talviuinnin harrastajien keskuudessa. Kysely onnistui hyvin ja vastausprosentti oli hyvä, joten tulokset tukevat hyvin matkailutuotteen kehittämistä.
Työn toivotaan auttavan toimeksiantajaa uutta matkailutuotetta lanseerattaessa sekä jatkokehityksessä. Tuote on valmis myytäväksi ja markkinoitavaksi ja sitä on jo testattukin tuloksellisesti testiryhmän toimesta.
Jatkotoimenpiteiksi ehdotetaan matkailutuotteen kehittämisen blueprint-menetelmän tai muun tuotekehitysprosessin avulla. Raportissa on myös muita varteenotettavia jatkokehitysideoita kuten esimerkiksi sopivan matkatoimiston ottamista yhteistyökumppaniksi.