IDENTIFYING BRAND IMAGE : Case Revo Design
Konttinen, Joel; Elbanna, Karim (2013)
Konttinen, Joel
Elbanna, Karim
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022058
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii Revo Design-yrityksen brändi-imagoa. Tuktimus pyrkii selvittämään viestiikö brändi-identiteetti asiakkaille haluttuja viestejä ja minkälaisia assosiaatioita yrityksen tuotteisiin ja yleisulkoasuun liitetään.
Teoreettinen viitekehys sisältää teoriaa brändäyksestä, brändipääomasta, brändi-imagosta, brändi-identiteetistä ja sen rakentamisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään myös läpi brändäykseen liittyviä myyttejä sekä esitellään Kapfererin brändi-identiteettiprismateoria, jonka pohjalta havainnollisestaan Revo Designin brändi-identiteetti johon assosiaatioita sekä imagoa verrataan.
Tutkimuksessa käytetään focusryhmäkeskustelua, jolla selvitetään osallistujien havaintoja ja assosiaatiota Revo Designista ja pyritään näin saamaan käsitystä yrityksen brändi-imagosta.
Tutkimus paljasti, että brändi-imago ja assosiaatiot olivat yhteneväisiä useimpien brändi-identiteettiprisman fasettien kanssa ja tuotteet ja materiaali jota tutkimuksessa esitettiin osallistujille, viestivät haluttua brändi-imagoa. Yritys tulee käyttämään tutkimuksesta saatuja tuloksia kehittääkseen sen brändäys- sekä tuotekehittelystrategiaa.
Jatkotutkimuksena brändin imagoa voisi tutkia uudestaan kun yritys on toiminut markkinoilla ja tullut suuremman yleisön tietoisuuteen tätä kautta.
Teoreettinen viitekehys sisältää teoriaa brändäyksestä, brändipääomasta, brändi-imagosta, brändi-identiteetistä ja sen rakentamisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään myös läpi brändäykseen liittyviä myyttejä sekä esitellään Kapfererin brändi-identiteettiprismateoria, jonka pohjalta havainnollisestaan Revo Designin brändi-identiteetti johon assosiaatioita sekä imagoa verrataan.
Tutkimuksessa käytetään focusryhmäkeskustelua, jolla selvitetään osallistujien havaintoja ja assosiaatiota Revo Designista ja pyritään näin saamaan käsitystä yrityksen brändi-imagosta.
Tutkimus paljasti, että brändi-imago ja assosiaatiot olivat yhteneväisiä useimpien brändi-identiteettiprisman fasettien kanssa ja tuotteet ja materiaali jota tutkimuksessa esitettiin osallistujille, viestivät haluttua brändi-imagoa. Yritys tulee käyttämään tutkimuksesta saatuja tuloksia kehittääkseen sen brändäys- sekä tuotekehittelystrategiaa.
Jatkotutkimuksena brändin imagoa voisi tutkia uudestaan kun yritys on toiminut markkinoilla ja tullut suuremman yleisön tietoisuuteen tätä kautta.