LIIKUNTA AVUKSI ÄIDINKIELEN OPETUKSEEN? : – luokanopettajien mielipiteitä ja kokemuksia
Poikonen, Laura; Raatikainen, Rita (2013)
Poikonen, Laura
Raatikainen, Rita
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123022153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123022153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli äidinkielen liikunnallistaminen eli liikunnan käyttäminen apuna äidinkielen opetuksessa. Toimeksiantajanamme toimi Kajaanin Pietari Brahen peruskoulun Lehtikankaan yksikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 1 - 2 luokkien luokanopettajien asenteita, kokemuksia ja mielipiteitä äidinkielen liikunnallistamisesta. Opinnäytetyön tekijöinä tavoitteenamme oli kartoittaa äidinkielen liikunnallistamisen tulevaisuuden näkymiä ja nähdä, kannattaisiko tulevien liikunnanohjaajien perehtyä paremmin oppiaineiden liikunnallistamiseen. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada tietoa, miten koulussa tehty työ äidinkielen liikunnallistamisesta näkyy luokanopettajien asenteissa.
Opinnäytetyön toteutus ja saadut tulokset perustuivat tutkimustehtäviin: kuinka luokanopettajat kokevat liikunnan käyttämisen apuna äidinkielen opetuksessa, ja onko havaittavissa merkittäviä asenne- ja mielipide-eroja opettajien välillä, joilla on ollut kokemusta äidinkielen liikunnallistamisesta verrattuna niihin, joilla ei ole ollut? Työ oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla luokanopettajia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui yhdeksän 1 - 2 luokan luokanopettajaa, joista viisi kuului kohderyhmään ja neljä verrokkiryhmään. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto käsiteltiin sisällön analyysi -menetelmällä ja sitä analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan luokanopettajilla on tietoa ja kokemusta liikunnan käyttämisestä apuna äidinkielen opetuksessa. Liikunta soveltuu parhaiten äidinkielen kertaamiseen, jolloin se tukee ja vahvistaa aiemmin opittuja asioita. Luokanopettajat ovat myönteisiä liikunnallistamista kohtaan. Liikunnan käyttäminen opetuksessa herättää myös kriittisiä näkemyksiä muun muassa oppiainekohtaisten tavoitteiden saavuttamisesta. Luokanopettajat ovat kiinnostuneita myös valmiista materiaaleista, joita pystyy soveltamaan liikuntasaliin ja luokkaan. Tärkeänä tekijänä nähdään opettajien oma innostuneisuus aihetta kohtaan. Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että kokemukset liikunnan käyttämisestä äidinkielen opetuksessa eivät vaikuta negatiivisesti luokanopettajien asenteisiin ja mielipiteisiin.
Tämä opinnäytetyö voisi toimia tukena liikunnallistamista edistävässä työssä. Työ antaa tietoa luokanopettajien mielipiteistä äidinkielen liikunnallistamista kohtaan. Luokanopettajien myönteisyys aihetta kohtaan tukee ajatusta materiaalien tarpeellisuudesta. Jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla materiaalit, jotka sisältäisivät äidinkielen opetukseen soveltuvia liikunnallisia harjoituksia luokkatiloihin ja liikuntasaliin. Tässä opinnäytetyössä nousee esille asioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon materiaalien suunnittelussa.
Opinnäytetyön toteutus ja saadut tulokset perustuivat tutkimustehtäviin: kuinka luokanopettajat kokevat liikunnan käyttämisen apuna äidinkielen opetuksessa, ja onko havaittavissa merkittäviä asenne- ja mielipide-eroja opettajien välillä, joilla on ollut kokemusta äidinkielen liikunnallistamisesta verrattuna niihin, joilla ei ole ollut? Työ oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla luokanopettajia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui yhdeksän 1 - 2 luokan luokanopettajaa, joista viisi kuului kohderyhmään ja neljä verrokkiryhmään. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto käsiteltiin sisällön analyysi -menetelmällä ja sitä analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan luokanopettajilla on tietoa ja kokemusta liikunnan käyttämisestä apuna äidinkielen opetuksessa. Liikunta soveltuu parhaiten äidinkielen kertaamiseen, jolloin se tukee ja vahvistaa aiemmin opittuja asioita. Luokanopettajat ovat myönteisiä liikunnallistamista kohtaan. Liikunnan käyttäminen opetuksessa herättää myös kriittisiä näkemyksiä muun muassa oppiainekohtaisten tavoitteiden saavuttamisesta. Luokanopettajat ovat kiinnostuneita myös valmiista materiaaleista, joita pystyy soveltamaan liikuntasaliin ja luokkaan. Tärkeänä tekijänä nähdään opettajien oma innostuneisuus aihetta kohtaan. Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että kokemukset liikunnan käyttämisestä äidinkielen opetuksessa eivät vaikuta negatiivisesti luokanopettajien asenteisiin ja mielipiteisiin.
Tämä opinnäytetyö voisi toimia tukena liikunnallistamista edistävässä työssä. Työ antaa tietoa luokanopettajien mielipiteistä äidinkielen liikunnallistamista kohtaan. Luokanopettajien myönteisyys aihetta kohtaan tukee ajatusta materiaalien tarpeellisuudesta. Jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla materiaalit, jotka sisältäisivät äidinkielen opetukseen soveltuvia liikunnallisia harjoituksia luokkatiloihin ja liikuntasaliin. Tässä opinnäytetyössä nousee esille asioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon materiaalien suunnittelussa.