Marketing and member acquisition in a nonprofit organization : case Aerobicfactory
Rantanen, Iida (2013)
Rantanen, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921979
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin turkulaiselle kilpa-aerobicseuralle nimeltä Aerobicfactory. Aerobicfac-tory kuuluu yhteen Suomen suurimmista urheiluseuroista, Turun Urheiluliittoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Aerobicfactorylle erilaisia ideoita ja työkaluja non-profit yhdistyksen markkinointiin, jotta alle 10-vuotiaiden lasten jäsenmäärää saataisiin kasvatet-tua seurassa. Ensin tutkittiin erilaisia teorioita ja teorioiden perusteella laadittiin kysely Aerobic-factoryn asiakkaille. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus, sillä se antoi enem-män tietoa kohdeyhdistyksestä.
Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että Aerobicfactory on jo tehnyt hyvää perusmarkki-nointia, perustuen teoriaosuuden löytöihin ja kyselyiden vastauksiin. Aerobicfactoryn kuitenkin tulisi lisätä markkinointia, jotta seuran kasvua saataisiin lisättyä. Ilmaiset tai edulliset sosiaalisen median sivustot kuten Facebook, Youtube ja Instagram sekä Aerobicfactoryn omat kotisivut ovat tärkeitä markkinoinnin keinoja urheiluseuralle, jossa markkinoinnille ei ole varattu suuria varoja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Aerobicfactorylle erilaisia ideoita ja työkaluja non-profit yhdistyksen markkinointiin, jotta alle 10-vuotiaiden lasten jäsenmäärää saataisiin kasvatet-tua seurassa. Ensin tutkittiin erilaisia teorioita ja teorioiden perusteella laadittiin kysely Aerobic-factoryn asiakkaille. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus, sillä se antoi enem-män tietoa kohdeyhdistyksestä.
Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen, että Aerobicfactory on jo tehnyt hyvää perusmarkki-nointia, perustuen teoriaosuuden löytöihin ja kyselyiden vastauksiin. Aerobicfactoryn kuitenkin tulisi lisätä markkinointia, jotta seuran kasvua saataisiin lisättyä. Ilmaiset tai edulliset sosiaalisen median sivustot kuten Facebook, Youtube ja Instagram sekä Aerobicfactoryn omat kotisivut ovat tärkeitä markkinoinnin keinoja urheiluseuralle, jossa markkinoinnille ei ole varattu suuria varoja.