Asiakastyytyväisyyden parantaminen ohjelmapalveluyritys Red Events Oy:ssä
Eskelinen, Hanna (2009)
Eskelinen, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001081130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001081130
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on saada tietoa Red Events Oy:n asiakastyytyväisyyden tasosta ja siitä, mitä parannettavaa toiminnassa olisi asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada selville ne toiminnan osa-alueet, joita asiakkaat pitävät tärkeinä. Tutkimusongelmana on, että toimeksiantaja ei tiedä asiakkaiden tyytyväisyydestä tai tyytymättömyydestä heitä ja heidän yritystään kohtaan. Tätä ongelmaa pyritään ratkaisemaan seuraavien tutkimuskysymysten avulla. Miksi asiakkaat ovat tyytyväisiä? Miksi asiakkaat ovat tyytymättömiä? Mitkä osa-alueet ovat asiakkaille tärkeitä?
Teoreettinen viitekehys pohjautui asiakastyytyväisyydestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä kertovaan kirjallisuuteen. Teoriaosassa käsitellään esimerkiksi asiakaspalvelua kilpailukeinona, odotusten vaikutusta asiakastyytyväisyyteen sekä asiakastyytyväisyyden muodostumista.
Selvitys tehtiin toimeksiantona ohjelmapalveluyritys Red Events Oy:lle. Se toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin yrityksen nykyisille asiakkaille sähköpostitse. Sähköposti sisälsi linkin kyselylomakkeeseen, mikä tehtiin Webropol-palvelun avulla. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Lisäksi tietoa saatiin Red Events Oy:n omistajilta ja yrityksen omasta materiaalista, mikä mahdollisti teorian, empirian ja kontekstin yhteensopivuuden.
Tulokset osoittivat, että yrityksen asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä saamaansa palveluun. Hyvä palvelu vaikutti olevan suurin syy palveluiden ostokertojen määrään. Suurimmiksi kompastuskiviksi osoittautuivat vuokrahenkilöstöön liittyvät kohdat sekä toiminnan sujuvuus.
Voitaisiin tehdä se johtopäätös, että asiakastyytyväisyyden taso on hyvällä mallilla, mutta tietyt toiminnan osa-alueet kaipaavat parannusta. Käyttökelpoisia tapoja voisi olla sisäisen markkinoinnin ja tiedottamisen kehittäminen sekä asiakastyytyväisyyden säännöllinen selvittäminen. Palvelun laadusta tulisi pitää kiinni, sillä se saa asiakkaat ostamaan palveluita.
Teoreettinen viitekehys pohjautui asiakastyytyväisyydestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä kertovaan kirjallisuuteen. Teoriaosassa käsitellään esimerkiksi asiakaspalvelua kilpailukeinona, odotusten vaikutusta asiakastyytyväisyyteen sekä asiakastyytyväisyyden muodostumista.
Selvitys tehtiin toimeksiantona ohjelmapalveluyritys Red Events Oy:lle. Se toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin yrityksen nykyisille asiakkaille sähköpostitse. Sähköposti sisälsi linkin kyselylomakkeeseen, mikä tehtiin Webropol-palvelun avulla. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Lisäksi tietoa saatiin Red Events Oy:n omistajilta ja yrityksen omasta materiaalista, mikä mahdollisti teorian, empirian ja kontekstin yhteensopivuuden.
Tulokset osoittivat, että yrityksen asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä saamaansa palveluun. Hyvä palvelu vaikutti olevan suurin syy palveluiden ostokertojen määrään. Suurimmiksi kompastuskiviksi osoittautuivat vuokrahenkilöstöön liittyvät kohdat sekä toiminnan sujuvuus.
Voitaisiin tehdä se johtopäätös, että asiakastyytyväisyyden taso on hyvällä mallilla, mutta tietyt toiminnan osa-alueet kaipaavat parannusta. Käyttökelpoisia tapoja voisi olla sisäisen markkinoinnin ja tiedottamisen kehittäminen sekä asiakastyytyväisyyden säännöllinen selvittäminen. Palvelun laadusta tulisi pitää kiinni, sillä se saa asiakkaat ostamaan palveluita.