Potilaan yleisanestesianaikainen valvonta ja hoito : Simulaatioharjoituksen käsikirjoitus
Rask, Vilma; Tiilikainen, Piia (2013)
Rask, Vilma
Tiilikainen, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus perioperatiivisen hoitotyön simulaatio-opetukseen. Tavoitteena oli kehittää terveysalan koulutuksen opetusmenetelmiä ja vahvistaa hoitotyön opiskelijoiden yleisanestesian aikaisen tarkkailun osaamista. Tuotoksena syntyi simulaatioharjoituksen käsikirjoitus potilaan yleisanestesian aikaisesta valvonnasta ja hoidosta Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Simulaatio-oppiminen on opiskelijalähtöistä ja kokemusperäistä oppimista, jossa oppija pystyy yhdistelemään jo aiemmin opittuja taitoja simulaatioharjoituksessa tarvittavaan itsenäiseen- ja ryhmätyöskentelyyn. Opinnäytetyö liittyi Savonia-ammattikorkeakoulussa käynnissä olevaan Simulaatiokeskuksen kehittäminen Savonia-ammattikorkeakouluun – hankkeeseen (SIMULA), jonka tarkoituksena on varustaa uuteen terveysalan yksikköön uusi simulaatiokeskus ja kehittää simulaatio-opetusta. Hanketta rahoittaa Pohjois-Savon liitto.
Opinnäytetyössä kehitettiin oppimista edistävä simulaatioharjoituksen käsikirjoitus, joka helpottaa terveysalan opiskelijoiden intraoperatiivisen hoitotyön opiskelua ennen heidän ensimmäistä perioperatiivista harjoit-telujaksoaan. Simulaatioharjoituksessa terveysalan opiskelijat oppivat myös itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä sekä tutustuvat leikkaussalityöskentelyyn.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja siinä luotiin full scale - simulaatioharjoituksen käsikirjoitus. Prosessi eteni aiheen valinnan jälkeen teoriatiedon etsintään ja simulaatioharjoituksen käsikirjoituksen työstämiseen. Valmis suunnitelma annettiin arvioitavaksi usealle Savonia-ammattikorkeakoulun opettajille sekä opiskelijoille, joilla on kokemusta simulaatio-oppimisesta tai perioperatiivisesta hoitotyöstä. Palautteen jälkeen käsikirjoitusta muokattiin mahdollisimman toimivaksi.
Tuotoksena syntynyt simulaatioharjoituksen käsikirjoitus on hyödyllinen Savonia-ammattikorkeakoulun opet-tajille ja Kuopion terveysalan sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilöopiskelijoille. Simulaa-tioharjoituksen tavoitteena oli, että oppijat osaavat leikkaussalityöskentelyn perustaitoja, kuten kirjaamista ja potilaan monitorointia yleisanestesian aikana. Tavoitteena oli myös oppia päätöksen tekoa potilaan hoidossa sekä ryhmätyötaitoja kuten kommunikointia anestesiatyöryhmän jäsenten kanssa. Muokkaamalla käsikirjoi-tusta edelleen sitä voidaan käyttää myös perioperatiivisen hoitotyön syventävien opiskelijoiden simulaatio-opetuksessa sekä työssä olevien hoitajien täydennyskoulutuksissa.
Opinnäytetyössä kehitettiin oppimista edistävä simulaatioharjoituksen käsikirjoitus, joka helpottaa terveysalan opiskelijoiden intraoperatiivisen hoitotyön opiskelua ennen heidän ensimmäistä perioperatiivista harjoit-telujaksoaan. Simulaatioharjoituksessa terveysalan opiskelijat oppivat myös itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä sekä tutustuvat leikkaussalityöskentelyyn.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja siinä luotiin full scale - simulaatioharjoituksen käsikirjoitus. Prosessi eteni aiheen valinnan jälkeen teoriatiedon etsintään ja simulaatioharjoituksen käsikirjoituksen työstämiseen. Valmis suunnitelma annettiin arvioitavaksi usealle Savonia-ammattikorkeakoulun opettajille sekä opiskelijoille, joilla on kokemusta simulaatio-oppimisesta tai perioperatiivisesta hoitotyöstä. Palautteen jälkeen käsikirjoitusta muokattiin mahdollisimman toimivaksi.
Tuotoksena syntynyt simulaatioharjoituksen käsikirjoitus on hyödyllinen Savonia-ammattikorkeakoulun opet-tajille ja Kuopion terveysalan sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilöopiskelijoille. Simulaa-tioharjoituksen tavoitteena oli, että oppijat osaavat leikkaussalityöskentelyn perustaitoja, kuten kirjaamista ja potilaan monitorointia yleisanestesian aikana. Tavoitteena oli myös oppia päätöksen tekoa potilaan hoidossa sekä ryhmätyötaitoja kuten kommunikointia anestesiatyöryhmän jäsenten kanssa. Muokkaamalla käsikirjoi-tusta edelleen sitä voidaan käyttää myös perioperatiivisen hoitotyön syventävien opiskelijoiden simulaatio-opetuksessa sekä työssä olevien hoitajien täydennyskoulutuksissa.