QR-koodien käyttö mikroskopoinnissa
Lohilahti, Taneli; Suhonen, Tiina (2013)
Lohilahti, Taneli
Suhonen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821705
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimme uuden opintoja helpottavan työvälineen tuomista digitaa-liseen ja itsenäiseen oppimisympäristön. Nykyteknologia on kehittynyt vuosi vuodelta, tuo-den mukanaan yhä kehittyneempiä työvälineitä, joita voidaan käyttää opiskelun tukena. Tämän tyyppisiä välineitä ovat mobiililaitteet, joihin kuuluvat älypuhelimet, tabletit, käm-mentietokoneet ja niiden välimuodot. Tässä työssä loimme MySQL- tietokantaohjelmaa käyttäen seurantarekisterin, johon kir-jautuvat mikroskooppien käyttökerrat ja käyttäjän tiedot. Kun kirjaudutaan, sivustolle, tiedot jäävät rekisteriotteeseen, jotka päivittyvät jatkuvasti internetsivustolle, jonne bioanalytiikan koulutusohjelman opettajat pääsevät. Tämä helpottaa jatkossa mikroskooppien käytön seurantaa ja huoltotoimenpiteiden tilausta, kun nähdään suoraan kuinka monta kertaa mi-täkin mikroskooppia on käytetty. Sivustoilta löytyvät sisään kirjauksen jälkeen opiskelijoille mikroskooppien uudet kuvalliset ohjeet, joita ovat puhdistusohje, köhleröintiohje ja käyttö-ohje. Sivustojen sisällön toteuttamiseen käytimme PHP- ohjelmointikieltä, joka soveltuu hyvin toimimaan erilaisilla käyttöalustoilla. Työssä käytettävinä alustoina toimivat iOS, And-roid ja Windows. Valitsimme nämä niiden suuren esiintyvyyden takia. QR-koodin, ohjeiden ja seurannan toimivuutta testasimme opiskelijakyselyllä. Testauksen teimme koulullamme, saadaksemme testi- ryhmälle opiskelijoita mahdollisimman aidon aktivaation realistisessa oppimisympäristössä. Työmme tulokset saimme, kun tulkitsimme opiskelijakyselyyn vastanneiden opiskelijoiden vastaukset. Vastauksien tulkitsemisessa käytimme SPSS- tilastointiohjelmaa. Vertailemal-la vastauksia tilastollisesti, saimme vastauksen tutkimusongelmaamme. Tuloksilla ha-lusimme saada selvyyttä bioanalytiikan opiskelijoiden mielipiteistä sovelluksen sopivuudes-ta itsenäiseen ja digitaaliseen oppimisympäristöön.