Yksityisestä hotellista ketjuhotelliksi – muutosprosessi henkilökunnan kokemana
Puustinen, Anneli (2013)
Puustinen, Anneli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia haltuunotetun yrityksen henkilökunnan kokemaa muutosprosessia,
jossa yksityinen hotelli muuttuu ketjuhotelliksi. Tutkimuskysymyksenä on ”Miten muutos
vaikutti työntekijään ja millaista palautetta henkilökunta haluaa antaa prosessista?”. Aihe on tärkeä, sillä
henkilökunta on yrityksen kivijalka ja henkilökunnan hyvinvointi ja työmotivaatio ovat yrityksen menestyksen
tärkeimpiä tekijöitä. Työn toimeksiantajana on Savonlinnan Seurahuone.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee henkilöstön johtamista, organisaation muutosta, muutosprosessia,
muutosjohtajuutta, muutosvastarintaa sekä henkilöstöä muutosprosessissa. Aikaisempia tutkimuksia
muutosprosessista on tehty muun muassa koskien liiketoiminnan haltuunoton sekä yrityskaupan vaikutusta
henkilökuntaan.
Käytännön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna marraskuussa 2013. Haastattelun
aihealueina olivat ensireaktio omistajanvaihdoksessa, valmennukset syyskuussa 2012, käytännön opastus,
Osuuskauppa Suur-Savon tuki, tilanne vuoden jälkeen sekä mahdolliset tarvittavat jatkotoimenpiteet.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ensireaktio omistajanvaihdoksessa aiheutti erilaisia tunnetiloja, joista
suurimpana olivat kielteiset tunteet. Muutosprosessi oli rationaalinen, mikä aiheutti paljon uutta opittavaa
lyhyessä ajassa. Käytännön koulutusta olisi pitänyt olla enemmän sekä muutosjohtajuus vahvempi.
Opinnäytetyön tekohetkellä, vuosi muutoksen jälkeen, tilanne Seurahuoneella on pääosin hyvä. Henkilökunta
on oppinut uudet toimintamallit ja hyväksynyt ne.
Jatkotutkimukseksi ehdotetaan haltuunottaneen yrityksen henkilökunnan kokeman muutosprosessin
tutkimista.
jossa yksityinen hotelli muuttuu ketjuhotelliksi. Tutkimuskysymyksenä on ”Miten muutos
vaikutti työntekijään ja millaista palautetta henkilökunta haluaa antaa prosessista?”. Aihe on tärkeä, sillä
henkilökunta on yrityksen kivijalka ja henkilökunnan hyvinvointi ja työmotivaatio ovat yrityksen menestyksen
tärkeimpiä tekijöitä. Työn toimeksiantajana on Savonlinnan Seurahuone.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee henkilöstön johtamista, organisaation muutosta, muutosprosessia,
muutosjohtajuutta, muutosvastarintaa sekä henkilöstöä muutosprosessissa. Aikaisempia tutkimuksia
muutosprosessista on tehty muun muassa koskien liiketoiminnan haltuunoton sekä yrityskaupan vaikutusta
henkilökuntaan.
Käytännön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna marraskuussa 2013. Haastattelun
aihealueina olivat ensireaktio omistajanvaihdoksessa, valmennukset syyskuussa 2012, käytännön opastus,
Osuuskauppa Suur-Savon tuki, tilanne vuoden jälkeen sekä mahdolliset tarvittavat jatkotoimenpiteet.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ensireaktio omistajanvaihdoksessa aiheutti erilaisia tunnetiloja, joista
suurimpana olivat kielteiset tunteet. Muutosprosessi oli rationaalinen, mikä aiheutti paljon uutta opittavaa
lyhyessä ajassa. Käytännön koulutusta olisi pitänyt olla enemmän sekä muutosjohtajuus vahvempi.
Opinnäytetyön tekohetkellä, vuosi muutoksen jälkeen, tilanne Seurahuoneella on pääosin hyvä. Henkilökunta
on oppinut uudet toimintamallit ja hyväksynyt ne.
Jatkotutkimukseksi ehdotetaan haltuunottaneen yrityksen henkilökunnan kokeman muutosprosessin
tutkimista.