Lorut arjen apuna : Lorupussien käyttö arjen strukturoinnissa alle kolmivuotiaiden päivähoitoryhmässä
Ihalainen, Kiti; Ikonen, Suvi; Karhu, Mari (2013)
Ihalainen, Kiti
Ikonen, Suvi
Karhu, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lorupusseja hyödyntämällä uusi keino strukturoida arkea alle kolmivuotiaiden päiväkotiryhmässä. Opinnäytetöissä on tutkittu kohtalaisen paljon loruja kielen kehityksen ja kielellisen tietoisuuden heräämisen näkökulmasta. Tämän vuoksi tässä opinnäytetyössä näkökulma painottuukin ensisijaisesti lorujen hyödyntämiseen arjen strukturoinnissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu loruista, niiden historiasta ja lorujen kehitystä tukevista piirteistä sekä päiväkodin arjesta ja arjen strukturoinnista. Päiväkodin arjen yhteydessä kuvataan turvallisuuden merkitystä alle kolmivuotiaalle lapselle. Tiedonkeruussa hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää lorujen käytettävyyttä arjen struktuurin hahmottamisessa ja työntekijöiden havaintoja lasten reaktioista.
Lorupusseja testattiin vantaalaisen päiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmässä kesän 2013 aikana. Ennen lorupussien tekoa kyseisen ryhmän kasvatushenkilöstöltä kerättiin kyselylomakkeilla tietoa senhetkisestä lorujen käytöstä sekä tarpeita arjen strukturointiin lorujen avulla. Alkukyselylomakkeiden vastausten pohjalta suunniteltiin ja valmistettiin lorupussit, -kortit ja lorut pukemis- ja päivälepotilanteisiin. Käytännön kokeilun jälkeen ryhmän työntekijät vastasivat toiseen kyselylomakkeeseen. Tämän loppukyselyn tarkoituksena oli selvittää lorujen käytön kokemuksia ja havaintoja. Vastauksista kävi ilmi, että lapset pitivät loruista ja aikuisten mielestä lorut ja lorupussit olivat hyviä ja hyödyllisiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu loruista, niiden historiasta ja lorujen kehitystä tukevista piirteistä sekä päiväkodin arjesta ja arjen strukturoinnista. Päiväkodin arjen yhteydessä kuvataan turvallisuuden merkitystä alle kolmivuotiaalle lapselle. Tiedonkeruussa hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää lorujen käytettävyyttä arjen struktuurin hahmottamisessa ja työntekijöiden havaintoja lasten reaktioista.
Lorupusseja testattiin vantaalaisen päiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmässä kesän 2013 aikana. Ennen lorupussien tekoa kyseisen ryhmän kasvatushenkilöstöltä kerättiin kyselylomakkeilla tietoa senhetkisestä lorujen käytöstä sekä tarpeita arjen strukturointiin lorujen avulla. Alkukyselylomakkeiden vastausten pohjalta suunniteltiin ja valmistettiin lorupussit, -kortit ja lorut pukemis- ja päivälepotilanteisiin. Käytännön kokeilun jälkeen ryhmän työntekijät vastasivat toiseen kyselylomakkeeseen. Tämän loppukyselyn tarkoituksena oli selvittää lorujen käytön kokemuksia ja havaintoja. Vastauksista kävi ilmi, että lapset pitivät loruista ja aikuisten mielestä lorut ja lorupussit olivat hyviä ja hyödyllisiä.