Kuluttajakäyttäytymisen hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa : Case: 244
Kylä-Kaila, Tero; Kylä-Kaila, Kaisa (2013)
Kylä-Kaila, Tero
Kylä-Kaila, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kirjoittajien vuonna 2011 perustama yritys, 244. Yritys on vaatteita ja asusteita myyvä verkkokauppa. Opinnäytetyö tehtiin vauhdittamaan verkkokaupan myyntiä luomalla markkinointistrategia. Opinnäytetyöllä oli kaksi tavoitetta: ensimmäinen tavoite oli tutkia ja todistaa erityisesti sosiaalisten tekijöiden vaikutusta ihmisten verkkokauppakäyttäytymiseen muodin ostamisessa. Toinen tavoite oli löytää ja luoda keinoja markkinoida yritystä tutkimuksista saatujen tietojen avulla.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten hyödyntää kuluttajakäyttäytymisestä saatua tietoa 244:n markkinoinnissa. Työssä tutkittiin erityisesti Kotlerin kuluttajakäyttäytymisen teorian mukaisten tekijöiden vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymisessä. Aihetta tutkittiin sekä kuluttajan että verkkokauppiaan näkökulmasta. Näiden näkökulmien perusteella opinnäytetyöhön tehtiin kaksivaiheinen tutkimus, joista toinen oli yrityksen kohderyhmälle suunnattu kvantitatiivinen kyselytutkimus ja toinen kvalitatiivinen haastattelututkimus kilpailijoille. Tutkimusten avulla selvitettiin, miten kuluttajat itse kokivat käyttäytymisensä verkkokaupoissa ja täsmäsivätkö kuluttajien uskomukset kauppiaiden tekemiin havaintoihin.
Tutkimuksiin vastasi 224 henkilöä ja kaksi muotia myyvää verkkokauppiasta. Tutkimustuloksia Kotlerin teorian kautta analysoimalla pääteltiin, että sosiaalisten tekijöiden merkitys osto‐, myynti ja markkinointiprosessissa on merkittävä sekä kuluttajien että kauppiaiden mielestä. Lopputulos eli markkinoinnin ydin löydettiin yhdistämällä tutkimustulokset Everett Rogersin innovaatiokäyrään ja Malcom Gladwellin teoriaan harvojen laista. Markkinoinnin ytimeksi muodostui yhdistäjähenkilön hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa.
Seuraava askel opinnäytetyön jälkeen on sellaisen henkilön etsiminen ja löytäminen, jolla on hyvät sosiaaliset taidot, laaja tuttavajoukko ja arvostettu asema edustamassaan genressä. Markkinointistrategia jalkautetaan tammikuussa 2014.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten hyödyntää kuluttajakäyttäytymisestä saatua tietoa 244:n markkinoinnissa. Työssä tutkittiin erityisesti Kotlerin kuluttajakäyttäytymisen teorian mukaisten tekijöiden vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymisessä. Aihetta tutkittiin sekä kuluttajan että verkkokauppiaan näkökulmasta. Näiden näkökulmien perusteella opinnäytetyöhön tehtiin kaksivaiheinen tutkimus, joista toinen oli yrityksen kohderyhmälle suunnattu kvantitatiivinen kyselytutkimus ja toinen kvalitatiivinen haastattelututkimus kilpailijoille. Tutkimusten avulla selvitettiin, miten kuluttajat itse kokivat käyttäytymisensä verkkokaupoissa ja täsmäsivätkö kuluttajien uskomukset kauppiaiden tekemiin havaintoihin.
Tutkimuksiin vastasi 224 henkilöä ja kaksi muotia myyvää verkkokauppiasta. Tutkimustuloksia Kotlerin teorian kautta analysoimalla pääteltiin, että sosiaalisten tekijöiden merkitys osto‐, myynti ja markkinointiprosessissa on merkittävä sekä kuluttajien että kauppiaiden mielestä. Lopputulos eli markkinoinnin ydin löydettiin yhdistämällä tutkimustulokset Everett Rogersin innovaatiokäyrään ja Malcom Gladwellin teoriaan harvojen laista. Markkinoinnin ytimeksi muodostui yhdistäjähenkilön hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa.
Seuraava askel opinnäytetyön jälkeen on sellaisen henkilön etsiminen ja löytäminen, jolla on hyvät sosiaaliset taidot, laaja tuttavajoukko ja arvostettu asema edustamassaan genressä. Markkinointistrategia jalkautetaan tammikuussa 2014.