Palvelumuotoilua Coffea Oy:lle : Tee-cuppingin suunnittelu ja toteutus
Jalkanen, Saara (2013)
Jalkanen, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tee-cupping eli teen maistelu Coffea Oy:lle palvelumuotoilun keinoin. Tutkimusongelmana oli asiakkaan odotusten ylittävän ja tuloksellisen tee-cuppingin suunnittelu. Työn toteutus koostui palvelumuotoilun, asiakasosaamisen, asiantuntijuuden myynnin ja teen teoriasta, tee-cuppingin suunnittelusta ja toteutuksesta, laadullisesta tutkimuksesta ja tulosten analysoinnista.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteuttaa laadullisen tutkimuksen kriteerit. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla cuppingeja ja avoimena ryhmähaastatteluina. Haastatteluissa selvitettiin asiakkaiden tunteita ja toiveita tulevia cuppingeja varten.
Cuppingeja järjestettiin kolme, joihin osallistui yhteensä 13 henkilöä. Cuppingit toteutettiin 10.10.2013 ja 18.10.2013 Coffeassa sekä 22.10.2013 Jyväskylän ammattikorkeakoulun tiloissa. Cuppingin suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja, joilla kuvattiin palvelupolku ja maisteltavat teet.
Cuppingit vastasivat tai ylittivät asiakkaiden odotukset ja cupping herätti positiivisia tunteita. Haastatteluista nousi esille asiakkaiden toiveita tulevia cuppingeja varten, koskien maisteltavia teitä ja teoriaosion sisältöä. Cuppingit olivat tuloksellisia lisämyynnin ansiosta, ja tutkimustuloksissa lisämyynnin merkitys korostui myös asiakkaisen odotuksissa palvelusta.
Tulosten perusteella päätettiin kehittää cuppingeja yksityisille asiakkaille ja yrityksille sekä pitää valikoimassa myös avoimet cuppingit. Jatkotoimenpiteinä ehdotettiin kehittämään Coffean baristapalveluita lisää muiden palveluiden ja yksityisten palveluiden osalta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteuttaa laadullisen tutkimuksen kriteerit. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla cuppingeja ja avoimena ryhmähaastatteluina. Haastatteluissa selvitettiin asiakkaiden tunteita ja toiveita tulevia cuppingeja varten.
Cuppingeja järjestettiin kolme, joihin osallistui yhteensä 13 henkilöä. Cuppingit toteutettiin 10.10.2013 ja 18.10.2013 Coffeassa sekä 22.10.2013 Jyväskylän ammattikorkeakoulun tiloissa. Cuppingin suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja, joilla kuvattiin palvelupolku ja maisteltavat teet.
Cuppingit vastasivat tai ylittivät asiakkaiden odotukset ja cupping herätti positiivisia tunteita. Haastatteluista nousi esille asiakkaiden toiveita tulevia cuppingeja varten, koskien maisteltavia teitä ja teoriaosion sisältöä. Cuppingit olivat tuloksellisia lisämyynnin ansiosta, ja tutkimustuloksissa lisämyynnin merkitys korostui myös asiakkaisen odotuksissa palvelusta.
Tulosten perusteella päätettiin kehittää cuppingeja yksityisille asiakkaille ja yrityksille sekä pitää valikoimassa myös avoimet cuppingit. Jatkotoimenpiteinä ehdotettiin kehittämään Coffean baristapalveluita lisää muiden palveluiden ja yksityisten palveluiden osalta.