Asiakasvastaavatoiminta osaksi ikäihmisten päiväkeskusmallia
Koivunen, Sini (2013)
Koivunen, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621399
Tiivistelmä
Tämä kehittämisprojekti oli osa Terve-Akseli kehittämishanketta, joka kesti kaksi vuotta ja päättyi vuoden 2012 lopussa. Masku, Mynämäki ja Nousiainen muodostavat perusturvakuntayhtymä Akselin, joka tuottaa terveyspalveluita alueella asuville ihmisille. Hankkeen toimijoina olivat Turun ammattikorkeakoulu, Akselin työntekijät ja kolmas sektori. Terve-Akseli projektin tarkoitus oli ylläpitää hyviä käytänteitä ja kehittää uusia toimintamalleja alueella asuville ikäihmisille.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää asiakasvastaavatoiminta osaksi ikäihmisten päiväkeskusmallia. Teoriaosassa kuvattiin Terveyshyötymallia ja sen pohjana olevaa Chronic Care Modelia (CCM), joiden tarkoituksena on parantaa pitkäaikaissairaiden ja paljon palveluita käyttävien asiakkaiden hoitoa ja tuottaa säästöä terveyskeskuksille lyhentämällä jonoja ja vähentämällä lääkärikäyntien määriä. Asiakasvastaava on kokenut hoitaja, jonka tehtävä on tukea asiakasta ja kulkea hänen rinnallaan valmentajan ominaisuudessa. Hoitosuunnitelman teko, ohjaus, neuvonta ja seuranta ovat hänen vastuullaan yhdessä potilaan kanssa.
Empiirisen osion yksilölliset teemahaastattelut tehtiin kymmenelle Akselin alueella asuvalle 65-66 –vuotiaalle ikäihmisille. Haastateltavat kertoivat terveydestään, käyttämistään terveyspalveluista, saamastaan kohtelusta, voimavaroistaan ja huolistaan sekä mitä he odottavat asiakasvastaavalta. Haastattelut analysoitiin käyttäen laadullista sisällön analyysiä. Tuloksista selvisi, että ikäihmiset kokevat terveytensä kohtuulliseksi ja ovat tyytyväisiä käyttämiinsä terveyspalveluihin. He toivovat asiakasvastaavan olevan luotettava keskustelukumppani, joka hoitajan perustyön lisäksi varaa asiakkaalleen tarvittaessa ajan lääkärille, kutsuu kontrollikäynneille ja joka tietää asiakkaan taustat ja terveyteen liittyvät asiat. Teemahaastatteluiden tuloksia käytettiin apuna asiakasvastaavatoimintaa suunniteltaessa.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi ikäihmisten päiväkeskusmalli. Keskuksessa toimii kaksi kertaa viikossa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä päiväkeskus. Sosiaali- ja terveyspalveluihin kuuluvat asiakasvastaava, terveystarkastukset yli 73 - vuotiaille, Toimiva – testit, sosiaaliohjaajien neuvontapalvelut, muistineuvola sekä konsultoiva lääkäri. Asiakasvastaava on yhdyshenkilö niille terveyspalveluita tarvitseville ikäihmisille, jotka eivät ole säännöllisessä hoitosuhteessa. Päiväkeskus tarjoaa ikäihmisille sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi esimerkiksi liikuntaan, askarteluun ja kulttuuriin liittyviä ohjattuja tunteja. Kolmas sektori voi vuokrata tiloja omaan käyttöönsä. Päiväkeskuksen toiminta on tarkoitettu Akselin alueen syrjäytymisvaarassa oleville ikäihmisille, joilla ei ole omia harrastuksia.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää asiakasvastaavatoiminta osaksi ikäihmisten päiväkeskusmallia. Teoriaosassa kuvattiin Terveyshyötymallia ja sen pohjana olevaa Chronic Care Modelia (CCM), joiden tarkoituksena on parantaa pitkäaikaissairaiden ja paljon palveluita käyttävien asiakkaiden hoitoa ja tuottaa säästöä terveyskeskuksille lyhentämällä jonoja ja vähentämällä lääkärikäyntien määriä. Asiakasvastaava on kokenut hoitaja, jonka tehtävä on tukea asiakasta ja kulkea hänen rinnallaan valmentajan ominaisuudessa. Hoitosuunnitelman teko, ohjaus, neuvonta ja seuranta ovat hänen vastuullaan yhdessä potilaan kanssa.
Empiirisen osion yksilölliset teemahaastattelut tehtiin kymmenelle Akselin alueella asuvalle 65-66 –vuotiaalle ikäihmisille. Haastateltavat kertoivat terveydestään, käyttämistään terveyspalveluista, saamastaan kohtelusta, voimavaroistaan ja huolistaan sekä mitä he odottavat asiakasvastaavalta. Haastattelut analysoitiin käyttäen laadullista sisällön analyysiä. Tuloksista selvisi, että ikäihmiset kokevat terveytensä kohtuulliseksi ja ovat tyytyväisiä käyttämiinsä terveyspalveluihin. He toivovat asiakasvastaavan olevan luotettava keskustelukumppani, joka hoitajan perustyön lisäksi varaa asiakkaalleen tarvittaessa ajan lääkärille, kutsuu kontrollikäynneille ja joka tietää asiakkaan taustat ja terveyteen liittyvät asiat. Teemahaastatteluiden tuloksia käytettiin apuna asiakasvastaavatoimintaa suunniteltaessa.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi ikäihmisten päiväkeskusmalli. Keskuksessa toimii kaksi kertaa viikossa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä päiväkeskus. Sosiaali- ja terveyspalveluihin kuuluvat asiakasvastaava, terveystarkastukset yli 73 - vuotiaille, Toimiva – testit, sosiaaliohjaajien neuvontapalvelut, muistineuvola sekä konsultoiva lääkäri. Asiakasvastaava on yhdyshenkilö niille terveyspalveluita tarvitseville ikäihmisille, jotka eivät ole säännöllisessä hoitosuhteessa. Päiväkeskus tarjoaa ikäihmisille sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi esimerkiksi liikuntaan, askarteluun ja kulttuuriin liittyviä ohjattuja tunteja. Kolmas sektori voi vuokrata tiloja omaan käyttöönsä. Päiväkeskuksen toiminta on tarkoitettu Akselin alueen syrjäytymisvaarassa oleville ikäihmisille, joilla ei ole omia harrastuksia.