Utilizing Social Media in Marketing and in Strengthening the Corporate Image
Niemi, Tiina (2013)
Niemi, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621451
Tiivistelmä
Tämän lopputyön lähtökohtana on kirjoittajan oma mielenkiinto koko ajan suositummaksi tulevan sosiaalisen median hyödyntämiseen yritysten markkinointi- ja viestintätarkoituksiin. Toimeksiantajayritys on Kiilto, joka on myös kirjoittajan työpaikka. Sosiaalisen median hyödyntäminen on toimeksiantajayrityksessä juuri nyt ajankohtaista ja pohdinnan alla, joten tämän lopputyön toivotaan antavan ideoita ja ajateltavaa tähän prosessiin.
Työn tarkoituksena on tutkia ja kartoittaa mahdollisuuksia, joita eri sosiaalisen median palvelut tarjoavat yritysten markkinointi- ja viestintätarpeisiin sekä kehittää ideoita ja ehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Taustatietoa aiheeseen on hankittu opiskelemalla sosiaalisen median ja markkinoinnin teoriaa. Teoriaosuuden jälkeen kirjoittaja on tutkinut ja innovoinut, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää markkinoinnissa ja yrityskuvan rakentamisessa sekä analysoinut ja arvioinut näitä mahdollisuuksia toimeksiantajayrityksen näkökulmasta.
Työn teoriaosuus sisältää teoriaa markkinoinnista, yrityskuvasta, brändistä ja sosiaalisesta mediasta. Tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta, kurssikirjoja, artikkeleita ja internetiä. Toimeksiantajayritykseen liittyvää tietoa on hankittu kenttätutkimuksena haastattelemalla yrityksen markkinointi- ja viestintäasiantuntijoita. Kirjoittajan oma työkokemus toimeksiantajayrityksessä on myös suuresti edesauttanut yrityksen taustatietojen, kenttätutkimuksen ja lopputyön tulosten osalta.
Tämän lopputyön yksi johtopäätös on, että sosiaalisen median suuren suosion tulisi kannustaa yrityksiä hyödyntämään sosiaalisen median sovelluksia markkinoinnissaan ja yhteydenpidossaan asiakkaiden kanssa. Lopputyön tulokset sisältävät myös ideoita, kuinka sosiaalista mediaa yleensä voisi hyödyntää näihin tarkoituksiin, sekä ehdotuksia, kuinka toimeksiantajayrityksessä voitaisiin edetä sosiaalisen median hyödyntämisessä.
Työn tarkoituksena on tutkia ja kartoittaa mahdollisuuksia, joita eri sosiaalisen median palvelut tarjoavat yritysten markkinointi- ja viestintätarpeisiin sekä kehittää ideoita ja ehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Taustatietoa aiheeseen on hankittu opiskelemalla sosiaalisen median ja markkinoinnin teoriaa. Teoriaosuuden jälkeen kirjoittaja on tutkinut ja innovoinut, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää markkinoinnissa ja yrityskuvan rakentamisessa sekä analysoinut ja arvioinut näitä mahdollisuuksia toimeksiantajayrityksen näkökulmasta.
Työn teoriaosuus sisältää teoriaa markkinoinnista, yrityskuvasta, brändistä ja sosiaalisesta mediasta. Tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta, kurssikirjoja, artikkeleita ja internetiä. Toimeksiantajayritykseen liittyvää tietoa on hankittu kenttätutkimuksena haastattelemalla yrityksen markkinointi- ja viestintäasiantuntijoita. Kirjoittajan oma työkokemus toimeksiantajayrityksessä on myös suuresti edesauttanut yrityksen taustatietojen, kenttätutkimuksen ja lopputyön tulosten osalta.
Tämän lopputyön yksi johtopäätös on, että sosiaalisen median suuren suosion tulisi kannustaa yrityksiä hyödyntämään sosiaalisen median sovelluksia markkinoinnissaan ja yhteydenpidossaan asiakkaiden kanssa. Lopputyön tulokset sisältävät myös ideoita, kuinka sosiaalista mediaa yleensä voisi hyödyntää näihin tarkoituksiin, sekä ehdotuksia, kuinka toimeksiantajayrityksessä voitaisiin edetä sosiaalisen median hyödyntämisessä.