Polkuni kohti improvisointia : kahden erilaisen improvisointikokemuksen reflektointia
Tillanen, Satu (2013)
Tillanen, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321139
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kahden erilaisen improvisointikokemuksen eroja ja haasteita, mihin olen laulajana törmännyt. Isossa ryhmässä improvisointi ja jazz-yhtyeessä improvisointi erosivat kohdallani hyvin erilaisiksi kokemuksiksi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytän narratiivista eli kerronnallista tutkimusta ja itsereflektiota kokemuksista sekä omasta toiminnastani improvisointitilanteissa. Itsereflektion avulla analysoin ja tutkin omaa toimintaani ja koitan löytää vastauksia ongelmilleni.
Tavoitteenani oli analysoida kokemuksistani ja löytää ratkaisuja tutkimuskysymyksiini. Näitä kysymyksiä olivat mm. Mitä haasteita improvisointi aiheuttaa laulajalle? Miksi improvisointi välillä onnistuu ja välillä ei? Samalla kysymysten vastaukset auttavat minua tulevana lauluopettajana opettamaan improvisointia oppilailleni. Pyrin löytämään oikeanlaisen tunnelman ja ilmapiirin improvisoinnin harjoittelulle ja tekemällä sopivan tasoisia harjoituksia sen harjoitteluun.
Työni kautta löysin ratkaisuja lähestyä jännittäviä improvisointitilanteita tulevaisuudessa eri tavoin kuin ennen. Laulajan oma asenne ja turvallinen ympäristö auttavat luovan ilmapiirin luomisessa ja sopiva tehtävien vaikeustaso edistää onnistumisen kokemuksia.
Opin paljon hyödyllistä tietoa kokemuksieni kautta niin laulajana kuin tulevana lauluopettajana. Kuinka voin opettaa paremmin improvisointia oppilailleni. Sain selville asioita, jotka edistävät laulajan luovan asenteen vahvistumista ja positiivista oppimista.
Opinnäytetyöni on tarkoitettu luettavaksi erityisesti laulajille, jotka ovat kokeneet improvisoinnin haasteelliseksi ja tilanteet uhkaaviksi, mutta haluaisivat sen osaksi musiikillisia taitojaan. Myös laulunopettajat voivat löytää työstäni työkaluja improvisoinnin ryhmäopetukseen tai laulutunneille oikeanlaisen ympäristön luomiseksi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytän narratiivista eli kerronnallista tutkimusta ja itsereflektiota kokemuksista sekä omasta toiminnastani improvisointitilanteissa. Itsereflektion avulla analysoin ja tutkin omaa toimintaani ja koitan löytää vastauksia ongelmilleni.
Tavoitteenani oli analysoida kokemuksistani ja löytää ratkaisuja tutkimuskysymyksiini. Näitä kysymyksiä olivat mm. Mitä haasteita improvisointi aiheuttaa laulajalle? Miksi improvisointi välillä onnistuu ja välillä ei? Samalla kysymysten vastaukset auttavat minua tulevana lauluopettajana opettamaan improvisointia oppilailleni. Pyrin löytämään oikeanlaisen tunnelman ja ilmapiirin improvisoinnin harjoittelulle ja tekemällä sopivan tasoisia harjoituksia sen harjoitteluun.
Työni kautta löysin ratkaisuja lähestyä jännittäviä improvisointitilanteita tulevaisuudessa eri tavoin kuin ennen. Laulajan oma asenne ja turvallinen ympäristö auttavat luovan ilmapiirin luomisessa ja sopiva tehtävien vaikeustaso edistää onnistumisen kokemuksia.
Opin paljon hyödyllistä tietoa kokemuksieni kautta niin laulajana kuin tulevana lauluopettajana. Kuinka voin opettaa paremmin improvisointia oppilailleni. Sain selville asioita, jotka edistävät laulajan luovan asenteen vahvistumista ja positiivista oppimista.
Opinnäytetyöni on tarkoitettu luettavaksi erityisesti laulajille, jotka ovat kokeneet improvisoinnin haasteelliseksi ja tilanteet uhkaaviksi, mutta haluaisivat sen osaksi musiikillisia taitojaan. Myös laulunopettajat voivat löytää työstäni työkaluja improvisoinnin ryhmäopetukseen tai laulutunneille oikeanlaisen ympäristön luomiseksi.