Palvelualan yrityksen yhteiskuntavastuu : case: Inspecta Suomi
Mäkelä, Juuso; Kauhanen, Mirkku; Taitto, Aino (2013)
Mäkelä, Juuso
Kauhanen, Mirkku
Taitto, Aino
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää Inspecta Suomen vastuullisuutta johtamisen, toimitilojen, viestinnän sekä kilpailun näkökulmasta. Työ tehtiin Inspecta Suomen vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Vastuullisen liiketoimintamallin noudattaminen asettaa haasteita yrityksille. Vastuullisen liiketoiminnan haasteita ovat muun muassa yrityksen toiminnan kehittäminen sekä kilpailukyvyn säilyttäminen kestävän kehityksen linjauksien näkökulmasta. Vastuullinen liiketoiminta edistää kestävää kehitystä sekä parantaa yrityksen julkisuuskuvaa ja luo kustannussäästöjä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen Inspecta Suomi nykytilaa vastuullisen johtamisen tasosta sekä työntekijöiden ajatuksia hyvästä ja vastuullisesta johtajasta. Johtamisen lisäksi tutkittiin vastuullisuuden näkökulmasta toimitilojen tarpeellisuutta ja käyttöastetta sekä työntekijöiden mobiilin työn valmiuksia. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Inspectan yritysasiakkaiden vastuullisuuden tasoa, mielikuvia Inspectan vastuullisuudesta ja asiakkaiden vaatimuksia suhteessa vastuullisuuteen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa kohderyhmänä toimivat Inspectan oma henkilöstö sekä yrityksen asiakkaat. Tutkimuksen perusteella laadittiin vastuullisuuden kehitysehdotukset johtamisen, toimitilojen ja viestinnän aihepiireistä. Opinnäytetyön kirjallinen osuus antaa lukijalle tietopohjaa tutkimuksen kolmesta eri kokonaisuudesta, jotka liittyvät palvelualan yrityksen yhteiskuntavastuullisuuteen.
Tutkimuksen mukaan vastuullisuus on ajankohtainen ja tärkeä asia, minkä takia Inspecta Suomen kannattaa panostaa vastuullisuuden näkymiseen käytännön toimien ja ulkoisen viestinnän kautta. Esimiestyöllä puolestaan on suuri vaikutus työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin, ja näin ollen Inspecta Suomen kannattaakin keskittyä tiimijohtamisen ohella myös yksilöiden ja asioiden johtamiseen. Palvelualan yritysten suurin ympäristökuorma muodostuu toimitilojen käytöstä. Tutkimuksen mukaan Inspecta Suomella on edellytyksiä tehostaa toimitilojen käyttöään ja vähentää samalla ympäristökuormaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen Inspecta Suomi nykytilaa vastuullisen johtamisen tasosta sekä työntekijöiden ajatuksia hyvästä ja vastuullisesta johtajasta. Johtamisen lisäksi tutkittiin vastuullisuuden näkökulmasta toimitilojen tarpeellisuutta ja käyttöastetta sekä työntekijöiden mobiilin työn valmiuksia. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää Inspectan yritysasiakkaiden vastuullisuuden tasoa, mielikuvia Inspectan vastuullisuudesta ja asiakkaiden vaatimuksia suhteessa vastuullisuuteen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa kohderyhmänä toimivat Inspectan oma henkilöstö sekä yrityksen asiakkaat. Tutkimuksen perusteella laadittiin vastuullisuuden kehitysehdotukset johtamisen, toimitilojen ja viestinnän aihepiireistä. Opinnäytetyön kirjallinen osuus antaa lukijalle tietopohjaa tutkimuksen kolmesta eri kokonaisuudesta, jotka liittyvät palvelualan yrityksen yhteiskuntavastuullisuuteen.
Tutkimuksen mukaan vastuullisuus on ajankohtainen ja tärkeä asia, minkä takia Inspecta Suomen kannattaa panostaa vastuullisuuden näkymiseen käytännön toimien ja ulkoisen viestinnän kautta. Esimiestyöllä puolestaan on suuri vaikutus työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin, ja näin ollen Inspecta Suomen kannattaakin keskittyä tiimijohtamisen ohella myös yksilöiden ja asioiden johtamiseen. Palvelualan yritysten suurin ympäristökuorma muodostuu toimitilojen käytöstä. Tutkimuksen mukaan Inspecta Suomella on edellytyksiä tehostaa toimitilojen käyttöään ja vähentää samalla ympäristökuormaa.