7. luokkalaisten vanhempien tarpeet kodin ja koulun yhteistyössä
Närvänen, Veera; Ojanen, Minna; Piirainen, Minna; Pesälä, Suvi (2013)
Närvänen, Veera
Ojanen, Minna
Piirainen, Minna
Pesälä, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920618
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osana tavanomaisen vanhemmuuden vahvistamiskampanjaa. Työn tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia tarpeita 7. luokan oppilaiden vanhemmilla kohdistuu kodin ja koulun yhteistyöhön Koivukylä-Korso-alueella. Tavoitteena oli koota yhteenveto alueen koulujen oppilaiden vanhempien tarpeista ja huolista. Tavoitteena oli myös selvittää, miten Koivukylän koulun oppilaiden vanhempien tarpeet ja huolet eroavat alueen muiden koulujen tilanteesta. Tuloksien avulla haluttiin syventää kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Sähköiseen kyselyyn vastasi Koivukylä-Korso-alueelta 108 kolmen eri koulun oppilaiden vanhempaa. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä mukaillen.
Tuloksista ilmeni, että kodin ja koulun välinen yhteistyö koettiin tärkeänä, opettajien ja koulun toimintaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Koulujen Wilma-järjestelmä koettiin hyväksi yhteydenpitovälineeksi. Vanhemmat toivoivat enemmän koulun aktiivisuutta uusien tapahtumien järjestäjänä ja yhteydenpitäjänä. Koulun järjestämiä teemailtoja ja keskustelua muiden vanhempien kanssa pidettiin tärkeinä. Kyselytulosten välillä eri kouluissa ei ilmennyt paljon eroavaisuuksia. Eroja oli siinä, mitä vastattiin koulun toiminnan riittävyydestä ja siinä mistä aiheista vanhemmat halusivat keskustella toistensa kanssa. Tulokseksi tuli, että on tärkeää järjestää vanhempien tarpeiden mukaisesti yhteistyömahdollisuuksia, esimerkiksi vanhempainvartteja ja teemailtoja eri aiheista.
Tuloksista ilmeni, että kodin ja koulun välinen yhteistyö koettiin tärkeänä, opettajien ja koulun toimintaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Koulujen Wilma-järjestelmä koettiin hyväksi yhteydenpitovälineeksi. Vanhemmat toivoivat enemmän koulun aktiivisuutta uusien tapahtumien järjestäjänä ja yhteydenpitäjänä. Koulun järjestämiä teemailtoja ja keskustelua muiden vanhempien kanssa pidettiin tärkeinä. Kyselytulosten välillä eri kouluissa ei ilmennyt paljon eroavaisuuksia. Eroja oli siinä, mitä vastattiin koulun toiminnan riittävyydestä ja siinä mistä aiheista vanhemmat halusivat keskustella toistensa kanssa. Tulokseksi tuli, että on tärkeää järjestää vanhempien tarpeiden mukaisesti yhteistyömahdollisuuksia, esimerkiksi vanhempainvartteja ja teemailtoja eri aiheista.