Yläkouluikäisten nuorten stressi ja psykosomaattiset oireet kouluympäristössä
Nevasalmi, Emilia; Härkönen, Hillekaisa (2013)
Nevasalmi, Emilia
Härkönen, Hillekaisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421217
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata yläkouluikäisten nuorten kokemaa stressiä ja psy-kosomaattisia oireita kouluympäristössä. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata yläkouluikäisten nuorten kokemia epäkohtia kouluympäristössä ja tarkastella niiden stressaavuutta. Opinnäytetyömme keskeisimpinä tavoitteina oli saada tietoa ja lisätä ymmärrystä yläkouluikäisten nuorten koulu-ympäristössä kokemasta stressistä, sen aiheuttajista ja stressin aiheuttamista psykosomaattisista oireista, sekä kartoittaa eroja sukupuolten ja luokka-asteiden välillä stressin kokemisessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon sisältyi myös avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat yläkouluikäiset nuoret. Kysely toteutettiin keväällä 2013. Tulokset analysoitiin SPSS -ohjelmalla tilastollisia menetelmiä käyttäen. Avoimien kysymysten vastaukset ryhmiteltiin ja luokiteltiin.
Nuorista 40,8 % koki stressiä koulussa päivittäin tai viikoittain. Tytöt ja 9.-luokkalaiset kokivat kou-luun liittyvää stressiä ja myös mahdollisia psykosomaattisia oireita eniten. Psykosomaattisista oireista nuoret kokivat eniten väsymystä. Yleisiä psykosomaattisia oireita olivat myös nukahtamisvaikeudet, lihasjännitys, päänsärky sekä kärsimättömyyden, turhautuneisuuden, alemmuuden ja ärsyyntymisen tunteet.
Nuorten kokemia epäkohtia kouluympäristössä olivat koulukiusaaminen, fyysisen ympäristön puutteet, opettajien epäoikeudenmukaisuus ja vaativuus, taukojen riittämättömyys, koulutehtävien määrä, kiire ja liian tiukka aikataulu sekä suorituspaineet. Osa nuorten kokemista epäkohdista kouluympäristössä aiheutti nuorille stressiä. Sosiaalisiin suhteisiin liittyen läheisten koulukavereiden puuttuminen ja koulukiusaaminen aiheuttivat nuorille stressiä. Luokkatilanteiden melu oli fyysisen ympäristön ainoa nuoria stressaava tekijä. Stressiä nuorille aiheuttivat jonkin verran opettajien koettu epäoikeudenmukaisuus ja liian suuret vaatimukset. Koulutyöhön liittyvistä stressiä aiheuttavista tekijöistä esille nousivat kiire ja liian tiukka aikataulu, koulutehtävien määrä ja kokeet. Nuorista 39,8 % koki kouluun liittyvien suorituspaineiden aiheuttavan stressiä. Suorituspaineiden määrä vaikuttaisi kasvavan yläkoulun edetessä, luokka-asteelta seuraavalle siirryttäessä.
Nuoret tarvitsevat aikuisia antamaan positiivista palautetta ja kannustamaan heitä terveen itsetunnon kehittymiseksi. Aidosti nuoren asioista kiinnostunut aikuinen voi havaita esimerkiksi stressiin liittyvää oireilua mahdollisimman varhain. Nuorten tulisi saada nykyistä enemmän tietoa siitä, miten vaikeista ja stressaavista tilanteista voi selvitä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon sisältyi myös avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat yläkouluikäiset nuoret. Kysely toteutettiin keväällä 2013. Tulokset analysoitiin SPSS -ohjelmalla tilastollisia menetelmiä käyttäen. Avoimien kysymysten vastaukset ryhmiteltiin ja luokiteltiin.
Nuorista 40,8 % koki stressiä koulussa päivittäin tai viikoittain. Tytöt ja 9.-luokkalaiset kokivat kou-luun liittyvää stressiä ja myös mahdollisia psykosomaattisia oireita eniten. Psykosomaattisista oireista nuoret kokivat eniten väsymystä. Yleisiä psykosomaattisia oireita olivat myös nukahtamisvaikeudet, lihasjännitys, päänsärky sekä kärsimättömyyden, turhautuneisuuden, alemmuuden ja ärsyyntymisen tunteet.
Nuorten kokemia epäkohtia kouluympäristössä olivat koulukiusaaminen, fyysisen ympäristön puutteet, opettajien epäoikeudenmukaisuus ja vaativuus, taukojen riittämättömyys, koulutehtävien määrä, kiire ja liian tiukka aikataulu sekä suorituspaineet. Osa nuorten kokemista epäkohdista kouluympäristössä aiheutti nuorille stressiä. Sosiaalisiin suhteisiin liittyen läheisten koulukavereiden puuttuminen ja koulukiusaaminen aiheuttivat nuorille stressiä. Luokkatilanteiden melu oli fyysisen ympäristön ainoa nuoria stressaava tekijä. Stressiä nuorille aiheuttivat jonkin verran opettajien koettu epäoikeudenmukaisuus ja liian suuret vaatimukset. Koulutyöhön liittyvistä stressiä aiheuttavista tekijöistä esille nousivat kiire ja liian tiukka aikataulu, koulutehtävien määrä ja kokeet. Nuorista 39,8 % koki kouluun liittyvien suorituspaineiden aiheuttavan stressiä. Suorituspaineiden määrä vaikuttaisi kasvavan yläkoulun edetessä, luokka-asteelta seuraavalle siirryttäessä.
Nuoret tarvitsevat aikuisia antamaan positiivista palautetta ja kannustamaan heitä terveen itsetunnon kehittymiseksi. Aidosti nuoren asioista kiinnostunut aikuinen voi havaita esimerkiksi stressiin liittyvää oireilua mahdollisimman varhain. Nuorten tulisi saada nykyistä enemmän tietoa siitä, miten vaikeista ja stressaavista tilanteista voi selvitä.