S-Rauta Kemin yritysmyynnin kilpailukeinot potentiaalisissa asiakkuuksissa
Karjalainen, Anne (2013)
Karjalainen, Anne
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli rautakauppa-alaa harjoittavan S-Rauta Kemin yri-tysmyyntiosasto. Aiheena oli tutkia markkinointitutkimuksen keinoin potentiaalisten asiakkaiden ostopaikkoja, S-raudan tunnettuuden tasoa sekä markkinoinnin kilpailu-keinoja. S-Rauta Kemi halusi myös ehdotuksen potentiaalisille yritysasiakkaille suunnatusta tapahtumasta. Tutkimukseen haastateltiin puhelimitse 37 Meri-Lapin alueen rakennusliikkeen rautakauppaostoista vastaavaa henkilöä vuodenvaihteessa 2012-2013.
Teoriaosa koostuu markkinointitutkimuksen prosessimaisesta toteutustavasta sekä markkinoinnissa käytettävistä kilpailukeinoista. Kilpailukeinoja käsiteltiin lähtökoh-dasta, jossa yksikään tutkittavista yrityksistä ei ollut tutkimuksen tekoajankohtana S-Raudan asiakas. Siksi tutkimus perustui S-Raudan tunnettuuteen rakennusliikeasiakkaiden keskuudessa, sekä niihin puutteisiin ja vahvuuksiin, joita tutkimuksen potentiaaliset yritysasiakkaat kokivat omissa eli S-Raudan kanssa kilpailevissa ostopaikoissaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli määritellä ne kilpailukeinot, joilla S-Rauta Kemi voi saada potentiaalisia asiakkaita ostaviksi asiakkaiksi. Saatavuus ja tyytymättömyys asiakaspalveluun muodostuivat heikkouksiksi rakennusliikkeiden nykyisin käyttämissä rautakaupoissa. Potentiaalisten yritysasiakkaiden lähestymiseksi ehdotettiin tapahtumamarkkinoinnin keinoja.
Teoriaosa koostuu markkinointitutkimuksen prosessimaisesta toteutustavasta sekä markkinoinnissa käytettävistä kilpailukeinoista. Kilpailukeinoja käsiteltiin lähtökoh-dasta, jossa yksikään tutkittavista yrityksistä ei ollut tutkimuksen tekoajankohtana S-Raudan asiakas. Siksi tutkimus perustui S-Raudan tunnettuuteen rakennusliikeasiakkaiden keskuudessa, sekä niihin puutteisiin ja vahvuuksiin, joita tutkimuksen potentiaaliset yritysasiakkaat kokivat omissa eli S-Raudan kanssa kilpailevissa ostopaikoissaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli määritellä ne kilpailukeinot, joilla S-Rauta Kemi voi saada potentiaalisia asiakkaita ostaviksi asiakkaiksi. Saatavuus ja tyytymättömyys asiakaspalveluun muodostuivat heikkouksiksi rakennusliikkeiden nykyisin käyttämissä rautakaupoissa. Potentiaalisten yritysasiakkaiden lähestymiseksi ehdotettiin tapahtumamarkkinoinnin keinoja.