2D Game Development With Unity 3D : Case study: Icemare
Saarelainen, Taavi; Pakarinen, Miika (2013)
Saarelainen, Taavi
Pakarinen, Miika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia kolmannen osapuolen 2D-sovelluskehysten toiminnallisuutta Unity-pelimoottorilla. Opinnäytetyössä selvitetään näiden sovelluskehysten hyviä puolia sekä ongelmakohtia. Sovelluskehyksille tehtiin lisäksi sarja suorituskykytestejä, joissa tarkasteltiin niiden kykyä piirtää 2D-grafiikkaa.
Opinnäytetyön tueksi toteutettiin peliprototyyppi, johon valittiin yksi tarkastelluista sovelluskehyksistä. Prototyypin kehityksessä käytettiin yleisiä 2D-mekaniikkoja, joita tarkasteltiin sekä käytännön että teorian tasolla. Peliprototyyppiin luotiin myös yleisesti käytettyjä 2D-pelimekaniikkoja ja siinä hyödynnettiin nestefysiikkaa mallintavaa Fluvio-liitännäistä.
Kaikki valitut sovelluskehykset sisälsivät samankaltaiset perustyökalut 2D-grafiikan tuottamiseen ja hallintaan, mutta erosivat erityistyökalujen määrässä. Laadullisesti sovelluskehyksissä nähtiin huomattavia eroja. Ajetuissa suorituskykytesteissä tulokset olivat pääpiirteittäin samankaltaisia, mutta isojakin eroja ilmeni piirrettäessä suuria määriä grafiikkaobjekteja.
Sovelluskehyksillä on erilaisia ominaisuuksia. Sovelluskehys tuleekin valita projektin vaatimusten ja tarvittavien erikoistyökalujen mukaan.
Opinnäytetyön tueksi toteutettiin peliprototyyppi, johon valittiin yksi tarkastelluista sovelluskehyksistä. Prototyypin kehityksessä käytettiin yleisiä 2D-mekaniikkoja, joita tarkasteltiin sekä käytännön että teorian tasolla. Peliprototyyppiin luotiin myös yleisesti käytettyjä 2D-pelimekaniikkoja ja siinä hyödynnettiin nestefysiikkaa mallintavaa Fluvio-liitännäistä.
Kaikki valitut sovelluskehykset sisälsivät samankaltaiset perustyökalut 2D-grafiikan tuottamiseen ja hallintaan, mutta erosivat erityistyökalujen määrässä. Laadullisesti sovelluskehyksissä nähtiin huomattavia eroja. Ajetuissa suorituskykytesteissä tulokset olivat pääpiirteittäin samankaltaisia, mutta isojakin eroja ilmeni piirrettäessä suuria määriä grafiikkaobjekteja.
Sovelluskehyksillä on erilaisia ominaisuuksia. Sovelluskehys tuleekin valita projektin vaatimusten ja tarvittavien erikoistyökalujen mukaan.