DEVELOPING PROCUREMENT PROCESS, CASE POLICE TECHNICAL CENTRE
Kesti, Pekka (2010)
Kesti, Pekka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001141263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001141263
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kuvata Poliisin tekniikkakeskuksen (jatkossa PTK) hankintatoimen nykytilaa ja etsiä keinoja hankintatoimen kehittämiseksi ja hankintatoimen hallittavuuden parantamiseksi.
Tämä tutkimus etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin kuten voidaanko PTK:n hankintatoimintaa parantaa Asiakaslähtöinen kaupan arvoketju-teoriaa ja erityisesti tuon teorian yhden osa-alueen, tuoteryhmähallinnan, keinoin.
Yksi PTK:n tuoteryhmä, rikostutkimusvälineet, otettiin tarkemmaksi tutkimuskohteeksi. Tarkoitus oli tutkia, mitä etuja (jos mitään) Asiakaslähtöinen kaupan arvoketju-teoria voi tuoda rikostutkimusvälineet-tuoteryhmän hallintaan ja tavoiteasetantaan. Tietojärjestelmän antamaa tietoa tarvittiin myös pohjaksi, kun kyseisiä tuotteita ostavia ja käyttäviä rikosteknisiä yksiköitä haastateltiin.
Kysynnän hallinta – teoriaa haluttiin hyödyntää poliisin laajalla rintamalla tapahtuvan ostotoiminnan ymmärtämiseksi, ja että miten sitä kautta PTK:n hankintatoimintaa voitaisiin paremmin hallita ja kehittää ja miten poliisin ostojen ennustettavuutta voitaisiin parantaa ja sitä kautta edelleen tukea PTK:n hankintatoimintaa.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että valitut teoriat antavat monipuoliset käytännön työkalut PTK:n hankintatoimen kehittämiseksi ja hallittavuuden parantamiseksi.
Tämä tutkimus etsi vastauksia seuraaviin kysymyksiin kuten voidaanko PTK:n hankintatoimintaa parantaa Asiakaslähtöinen kaupan arvoketju-teoriaa ja erityisesti tuon teorian yhden osa-alueen, tuoteryhmähallinnan, keinoin.
Yksi PTK:n tuoteryhmä, rikostutkimusvälineet, otettiin tarkemmaksi tutkimuskohteeksi. Tarkoitus oli tutkia, mitä etuja (jos mitään) Asiakaslähtöinen kaupan arvoketju-teoria voi tuoda rikostutkimusvälineet-tuoteryhmän hallintaan ja tavoiteasetantaan. Tietojärjestelmän antamaa tietoa tarvittiin myös pohjaksi, kun kyseisiä tuotteita ostavia ja käyttäviä rikosteknisiä yksiköitä haastateltiin.
Kysynnän hallinta – teoriaa haluttiin hyödyntää poliisin laajalla rintamalla tapahtuvan ostotoiminnan ymmärtämiseksi, ja että miten sitä kautta PTK:n hankintatoimintaa voitaisiin paremmin hallita ja kehittää ja miten poliisin ostojen ennustettavuutta voitaisiin parantaa ja sitä kautta edelleen tukea PTK:n hankintatoimintaa.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että valitut teoriat antavat monipuoliset käytännön työkalut PTK:n hankintatoimen kehittämiseksi ja hallittavuuden parantamiseksi.