Asiakastutkimus luomuruokayritykselle
Lähteenkorva, Anna (2013)
Lähteenkorva, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220959
Tiivistelmä
Kiinnostus luomuruokaan, vastuulliseen kuluttamiseen ja LOHAS-elämäntapaan on entisestään kasvussa, Suomessa vauhti kiihtyy muun maailman esimerkkiä seuraten. Luomun kuluttajabarometrin 2012 mukaan luomun ostoaikeet ovat lisääntyneet, ja kuluttajat toivovat monipuolisempaa tarjontaa. Viikoittain luomua ostavien määrä on kasvanut 23 %:iin kuluttajista, luomutuottajat uskovat tuotantonsa kasvavan ja vuoden 2012 tammi-kesäkuussa luomuelintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi 23 % edellisvuodesta.
Opinnäytetyön lähtökohta oli asiakastutkimus luomuruokayritykselle, jotta saataisiin selville asiakkaiden mielipiteitä ja ajatuksia yrityksestä. Tarkoitus on saada vastauksia muun muassa siihen, mitä mieltä asiakkaat ovat yrityksestä tällä hetkellä ja millaisia toiveita kanta-asiakkailla on yrityksen nykyisen toiminnan sekä tuotteiden suhteen. Aiheen pohjalta heräsi kiinnostus ottaa selvää, mitä keinoja vihreään ja sosiaaliseen markkinointiin kuuluu, ja mitä tuoreet tutkimukset ja artikkelit kertovat luomusta tällä hetkellä. Asiakaskyselyn tulosten tarkastelussa pohditaan, minkälaisia ideoita niiden pohjalta saadaan vihreän tai sosiaalisen markkinoinnin toteuttamiseen yrityksessä.
Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselynä liiketilassa sekä e-lomakkeella. Strukturoidut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti vastausmäärinä. Avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti kokoamalla avoimet vastaukset kysymyskohtaisesti kirjallisesti. Keskeisinä lähteinä teoriaosassa käytettiin Philip Kotlerin ja Nancy R. Leen teosta Social Marketing sekä Jaquelyn A. Ottmanin teosta Green marketing, opportunity for innovation.
Vastaajista suurin ikäryhmä oli 35 - 49-vuotiaat naiset. Toiseksi suurin ryhmä oli 25 – 34-vuotiaat. Kanta-asiakkaat kuulivat yrityksestä useimmin kauppakeskuksen- tai lehden mainoksesta ja tuttavilta. Tuotevalikoimaan oltiin useimmiten tyytyväisiä, palvelu koettiin enemmistön mielestä hyväksi ja tuotteet laadukkaiksi. Myymälätilat ja esillepano koettiin kauniiksi ja viihtyisäksi, ilmapiiri, erilaisuus ja mahdollisuus lähituottajien tuotteiden ostamiseen nähtiin positiivisena. Vastausten perusteella havaittuja kehittämiskohteita löytyy erityisesti yrityksen optimaalisen sijainnin, hintatason, tuotteiden saatavuuden ja valikoiman suhteen. Asiakkaita erityisesti kiinnostavista tuotteista ja tuotetoivomuksista saatiin uutta tietoa. Myös muiden ostospaikkojen käytön syistä saatiin tietoa.
Opinnäytetyön lopputuloksena pohdittiin yrityksen markkinointia lyhyesti kanta-asiakkaiden ja sosiaalisen sekä vihreän markkinoinnin kannalta. Todettiin että yritys voisi segmentoida asiakkaitaan tarkemmin markkinoinnin kohdentamista varten ja että on tärkeää olla paikalla juuri siellä missä kohderyhmäkin liikkuu ja viettää aikaansa. Vihreän- ja sosiaalisen markkinoinnin keinoin yritys voisi ottaa tavoitteekseen houkutella uusia asiakkaita ”potentiaalisista vihertävistä” henkilöistä, joita voidaan rohkaista luomun ja lähiruoan ostamiseen melko helposti.
Opinnäytetyön lähtökohta oli asiakastutkimus luomuruokayritykselle, jotta saataisiin selville asiakkaiden mielipiteitä ja ajatuksia yrityksestä. Tarkoitus on saada vastauksia muun muassa siihen, mitä mieltä asiakkaat ovat yrityksestä tällä hetkellä ja millaisia toiveita kanta-asiakkailla on yrityksen nykyisen toiminnan sekä tuotteiden suhteen. Aiheen pohjalta heräsi kiinnostus ottaa selvää, mitä keinoja vihreään ja sosiaaliseen markkinointiin kuuluu, ja mitä tuoreet tutkimukset ja artikkelit kertovat luomusta tällä hetkellä. Asiakaskyselyn tulosten tarkastelussa pohditaan, minkälaisia ideoita niiden pohjalta saadaan vihreän tai sosiaalisen markkinoinnin toteuttamiseen yrityksessä.
Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselynä liiketilassa sekä e-lomakkeella. Strukturoidut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti vastausmäärinä. Avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti kokoamalla avoimet vastaukset kysymyskohtaisesti kirjallisesti. Keskeisinä lähteinä teoriaosassa käytettiin Philip Kotlerin ja Nancy R. Leen teosta Social Marketing sekä Jaquelyn A. Ottmanin teosta Green marketing, opportunity for innovation.
Vastaajista suurin ikäryhmä oli 35 - 49-vuotiaat naiset. Toiseksi suurin ryhmä oli 25 – 34-vuotiaat. Kanta-asiakkaat kuulivat yrityksestä useimmin kauppakeskuksen- tai lehden mainoksesta ja tuttavilta. Tuotevalikoimaan oltiin useimmiten tyytyväisiä, palvelu koettiin enemmistön mielestä hyväksi ja tuotteet laadukkaiksi. Myymälätilat ja esillepano koettiin kauniiksi ja viihtyisäksi, ilmapiiri, erilaisuus ja mahdollisuus lähituottajien tuotteiden ostamiseen nähtiin positiivisena. Vastausten perusteella havaittuja kehittämiskohteita löytyy erityisesti yrityksen optimaalisen sijainnin, hintatason, tuotteiden saatavuuden ja valikoiman suhteen. Asiakkaita erityisesti kiinnostavista tuotteista ja tuotetoivomuksista saatiin uutta tietoa. Myös muiden ostospaikkojen käytön syistä saatiin tietoa.
Opinnäytetyön lopputuloksena pohdittiin yrityksen markkinointia lyhyesti kanta-asiakkaiden ja sosiaalisen sekä vihreän markkinoinnin kannalta. Todettiin että yritys voisi segmentoida asiakkaitaan tarkemmin markkinoinnin kohdentamista varten ja että on tärkeää olla paikalla juuri siellä missä kohderyhmäkin liikkuu ja viettää aikaansa. Vihreän- ja sosiaalisen markkinoinnin keinoin yritys voisi ottaa tavoitteekseen houkutella uusia asiakkaita ”potentiaalisista vihertävistä” henkilöistä, joita voidaan rohkaista luomun ja lähiruoan ostamiseen melko helposti.