Suomen lainsäädännön ja ISO 26 000 -standardin suhde yhteiskuntavastuun ohjaamisessa
Eiro, Erja (2013)
Eiro, Erja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319795
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Suomen lainsäädännön vaatimusten ja ISO 26 000
-yhteiskuntavastuustandardin ohjeiden suhdetta ja ohjauksen yhdenmukaisuutta. Työssä selvitettiin myös, kuinka standardi soveltuu hyödynnettäväksi suomalaisessa pk-yrityksessä, jolla ei ole käytössään muita standardoituja johtamisjärjestelmiä.
Yhteiskuntavastuu on yrityksen vastuuta sen omista vaikutuksista yhteiskuntaan ja sidosryhmiin. Yhteiskuntavastuu jaetaan taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Tässä työssä keskitytään pääasiassa sosiaalisen vastuun tarkasteluun. Yhteiskuntavastuu on ajankohtainen aihe, jonka merkityksen uskotaan kasvavan tulevaisuudessa. Vuonna 2010 julkaistiin ISO 26 000 -standardi yhteiskuntavastuusta. Standardi on ohje, eikä se ole sertifioitavissa.
Suomi on sitoutunut useisiin yhteiskuntavastuun kansainvälisiin sopimuksiin itsenäisesti ja Euroopan unionin kautta. Nämä sitoumukset heijastuvat Suomen lakeihin ja luovat perustaa lainsäädännön vastuullisuutta koskeville ohjaustavoitteille. Keskeiset sitoumukset ovat ILO:n yleissopimukset ja YK:n ihmisoikeusjulistuksen pohjalta tehdyt sopimukset. Kansallinen lainsäädäntömme on kattava ja korkealaatuinen, mutta samaan aikaan organisaatioiden hallinnollinen taakka lainsäädännön vaatimusten takia on melko raskas.
Työ on kirjallisuuden perusteella tehty oikeuspoliittinen tutkimus, jolle haettiin empiirisiä havaintoja case-tutkimuksen avulla. Case-tutkimuksen menetelmänä oli syvähaastattelu ja ryhmätyöskentely yrityksen kanssa. Oikeudellisina lähteinä käytettiin lakitekstien lisäksi lainvalmisteluaineistoja, strategisia linjauksia ja kansainvälisiä sopimuksia sekä oikeuskirjallisuutta.
Suomen lainsäädäntö ohjaa ja asettaa tiukat vaatimukset yhteiskuntavastuun piirissä oleville sisällöille. Lain vaatimukset toimivat yhteensopivana perustana standardin soveltamiselle myös pk-yrityksessä. Standardin kiinnostavuutta case-tarkastelussa heikensi pakottavan lainsäädännön aiheuttama hallinnollinen taakka.
-yhteiskuntavastuustandardin ohjeiden suhdetta ja ohjauksen yhdenmukaisuutta. Työssä selvitettiin myös, kuinka standardi soveltuu hyödynnettäväksi suomalaisessa pk-yrityksessä, jolla ei ole käytössään muita standardoituja johtamisjärjestelmiä.
Yhteiskuntavastuu on yrityksen vastuuta sen omista vaikutuksista yhteiskuntaan ja sidosryhmiin. Yhteiskuntavastuu jaetaan taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Tässä työssä keskitytään pääasiassa sosiaalisen vastuun tarkasteluun. Yhteiskuntavastuu on ajankohtainen aihe, jonka merkityksen uskotaan kasvavan tulevaisuudessa. Vuonna 2010 julkaistiin ISO 26 000 -standardi yhteiskuntavastuusta. Standardi on ohje, eikä se ole sertifioitavissa.
Suomi on sitoutunut useisiin yhteiskuntavastuun kansainvälisiin sopimuksiin itsenäisesti ja Euroopan unionin kautta. Nämä sitoumukset heijastuvat Suomen lakeihin ja luovat perustaa lainsäädännön vastuullisuutta koskeville ohjaustavoitteille. Keskeiset sitoumukset ovat ILO:n yleissopimukset ja YK:n ihmisoikeusjulistuksen pohjalta tehdyt sopimukset. Kansallinen lainsäädäntömme on kattava ja korkealaatuinen, mutta samaan aikaan organisaatioiden hallinnollinen taakka lainsäädännön vaatimusten takia on melko raskas.
Työ on kirjallisuuden perusteella tehty oikeuspoliittinen tutkimus, jolle haettiin empiirisiä havaintoja case-tutkimuksen avulla. Case-tutkimuksen menetelmänä oli syvähaastattelu ja ryhmätyöskentely yrityksen kanssa. Oikeudellisina lähteinä käytettiin lakitekstien lisäksi lainvalmisteluaineistoja, strategisia linjauksia ja kansainvälisiä sopimuksia sekä oikeuskirjallisuutta.
Suomen lainsäädäntö ohjaa ja asettaa tiukat vaatimukset yhteiskuntavastuun piirissä oleville sisällöille. Lain vaatimukset toimivat yhteensopivana perustana standardin soveltamiselle myös pk-yrityksessä. Standardin kiinnostavuutta case-tarkastelussa heikensi pakottavan lainsäädännön aiheuttama hallinnollinen taakka.