CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekti - suunnittelu ja toteutus : case Dimmi
Kauppi, Niklas (2013)
Kauppi, Niklas
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten CRM-järjestelmä on otettu käyttöön Viestintä Dimmi Oy:ssä ja peilata käyttöönottoprojektia teoriaan. Tutkimuksen pääteemana oli osoittaa tekijöitä onnistuneessa käyttöönottoprojektissa teorian ja tapauskohtaisen tutkimuksen kautta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista ja havainnollista menetelmäsuuntausta käyttäen.
Työ kuvaa Dimmin käyttöönottoprojektia, jossa kirjoittaja toimi järjestelmän käyttöönottajana ja pääkäyttäjänä. Onnistuneen käyttöönottoprojektin tutkiminen teorian ja tapaustutkimuksen pohjalta antaa parhaimmat lähtökohdat uusille käyttöönottoprojekteille sekä ehdottaa ideoita Dimmin CRM-järjestelmän käyttöön ja kehittämiseen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriasta ja käyttöönottoprojektista (case Dimmi). Se keskittyy asiakkuudenhallintaan ja CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektiin. Case Dimmi esittelee yrityksen käyttöönottoprojektin. Laaja teoriaosuus palvelee yrityksiä ja toimijoita, jotka suunnittelevat CRM-järjestelmän käyttöönottoa. Vertailemalla ja tarkastelemalla teoriaa ja case Dimmiä, lukija saa kokonaiskuvan CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektista kahdesta eri näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Dimmin käyttöönottoprojekti oli onnistunut. Asiakkuudenhallinnan kokonaisvaltaisen muutoksen mahdollisti CRM-järjestelmän käyttöönotto, joka toi lisäarvoa yrityksen liiketoimintaan. Tutkimus ja teoria osoittivat myös, että käyttöönotossa oli kohtia, joita olisi voitu tehdä toisin sekä järjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa kehittää sisäisesti. Tutkimus todensi onnistuneen käyttöönottoprojektin käytännössä case Dimmin kautta, jonka teoria vahvisti.
Työ kuvaa Dimmin käyttöönottoprojektia, jossa kirjoittaja toimi järjestelmän käyttöönottajana ja pääkäyttäjänä. Onnistuneen käyttöönottoprojektin tutkiminen teorian ja tapaustutkimuksen pohjalta antaa parhaimmat lähtökohdat uusille käyttöönottoprojekteille sekä ehdottaa ideoita Dimmin CRM-järjestelmän käyttöön ja kehittämiseen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriasta ja käyttöönottoprojektista (case Dimmi). Se keskittyy asiakkuudenhallintaan ja CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektiin. Case Dimmi esittelee yrityksen käyttöönottoprojektin. Laaja teoriaosuus palvelee yrityksiä ja toimijoita, jotka suunnittelevat CRM-järjestelmän käyttöönottoa. Vertailemalla ja tarkastelemalla teoriaa ja case Dimmiä, lukija saa kokonaiskuvan CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektista kahdesta eri näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Dimmin käyttöönottoprojekti oli onnistunut. Asiakkuudenhallinnan kokonaisvaltaisen muutoksen mahdollisti CRM-järjestelmän käyttöönotto, joka toi lisäarvoa yrityksen liiketoimintaan. Tutkimus ja teoria osoittivat myös, että käyttöönotossa oli kohtia, joita olisi voitu tehdä toisin sekä järjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa kehittää sisäisesti. Tutkimus todensi onnistuneen käyttöönottoprojektin käytännössä case Dimmin kautta, jonka teoria vahvisti.