Lausuntomenettelyn kehittäminen : Case: Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Örn, Outi (2013)
Örn, Outi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520319
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle kuuluvat ministeriön lisäksi seuraavat organisaatiot: Aluehallintovirastot (sosiaali- ja terveystoimen tehtävien sekä työsuojelun osalta), Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, Säteilyturvakeskus STUK, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Työterveyslaitos TTL, Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta, Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta sekä Raha-automaattiyhdistys. Lausuntoprosessin kehittämisen osalta näistä organisaatioista on otettu mukaan ne, jotka osallistuvat keskeisesti Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen kokonaisarkkitehtuurityöhön.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lausunnon antaa ministeriö, ja allekirjoittajana on asiasta riippuen joko ministeri tai kansliapäällikkö. Hallinnonalan lausuntoa varten pyydetään lausuntoja hallinnonalan virastoilta. Käsittelyn avoimuuden kannalta on tavoiteltavaa, että lausuntoprosessin asiakirjat olisivat helposti kaikkien hallinnonalan virastojen sekä kansalaisten saatavilla. Lausuntoprosessin kehittämisessä on huomioitava myös tuloksellisuus toiminnallisen tehokkuuden näkökulmasta sekä yhteiskunnallinen vaikuttavuus lausuntojen antamisen kautta.
Opinnäytetyössä on kuvattu lausuntoprosessin nykytila ja tavoitetila. Tällä hetkellä kaikkia ministeriön hallinnonalan virastot ja laitokset avaavat yhteen lausuntoprosessiin liittyen uuden asian omaan asianhallintajärjestelmäänsä, käyttävät omia asian- ja dokumentinhallintajärjestelmiään ja lähettävät lausuntonsa ministeriölle koko hallinnonalan lausunnon taustaksi. Tulevaisuudessa tämä prosessi voisi olla tehokkaampi hyödyntämällä sähköistä tiedonhallintaa ja – säilyttämistä.
Tiedot tätä opinnäytetyötä varten on kerätty haastattelemalla lausuntoprosessiin osallistuvia hallinnonalan organisaatioiden edustajia. Työssä esitetään lopuksi joukko kehittämistoimenpiteitä tavoitetilaan pääsemiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lausunnon antaa ministeriö, ja allekirjoittajana on asiasta riippuen joko ministeri tai kansliapäällikkö. Hallinnonalan lausuntoa varten pyydetään lausuntoja hallinnonalan virastoilta. Käsittelyn avoimuuden kannalta on tavoiteltavaa, että lausuntoprosessin asiakirjat olisivat helposti kaikkien hallinnonalan virastojen sekä kansalaisten saatavilla. Lausuntoprosessin kehittämisessä on huomioitava myös tuloksellisuus toiminnallisen tehokkuuden näkökulmasta sekä yhteiskunnallinen vaikuttavuus lausuntojen antamisen kautta.
Opinnäytetyössä on kuvattu lausuntoprosessin nykytila ja tavoitetila. Tällä hetkellä kaikkia ministeriön hallinnonalan virastot ja laitokset avaavat yhteen lausuntoprosessiin liittyen uuden asian omaan asianhallintajärjestelmäänsä, käyttävät omia asian- ja dokumentinhallintajärjestelmiään ja lähettävät lausuntonsa ministeriölle koko hallinnonalan lausunnon taustaksi. Tulevaisuudessa tämä prosessi voisi olla tehokkaampi hyödyntämällä sähköistä tiedonhallintaa ja – säilyttämistä.
Tiedot tätä opinnäytetyötä varten on kerätty haastattelemalla lausuntoprosessiin osallistuvia hallinnonalan organisaatioiden edustajia. Työssä esitetään lopuksi joukko kehittämistoimenpiteitä tavoitetilaan pääsemiseksi.