"MÄ OON NETISSÄ YLEENSÄ YKSIN" : Tutkimus perheen yhteisestä verkon käytöstä
Räikkönen, Maaret (2009)
Räikkönen, Maaret
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188357
Tiivistelmä
Työssä haluttiin selvittää, kuinka tietoisia varhaisteinien huoltajat ovat lastensa internetin käytöstä ja kuinka paljon he itse osallistuvat lapsen verkon käyttöön arjessa. Työn avulla pyrittiin vahvistamaan aikaisempaa tietoa ja saamaan lisää tietoa aiheesta. Itse tutkimuksen lisäksi työssä avattiin mediakasvatuksen ja mediavanhemmuuden käsitteitä ja kerrottiin nuorten eniten suosimista verkkopalveluista. Opinnäytetyön tuloksia verrattiin muun muassa Toinen Elämä -hankkeen (2008) kyselyssä saatuihin tuloksiin.
Tutkimus oli kvantitatiivinen Survey-tutkimus. Sekä oppilaille että huoltajille laadittiin kyselylomake, jonka pohjalta tutkimus tehtiin. Oppilaat haastatteltiin yksitellen, ja vastaukset kirjattiin sanasta sanaa kyselylomakkeeseen. Huoltajille kyselylomake jaettiin lapsen mukana kotiin. Kyselylomakkeessa oli viisi kysymystä ja ne olivat molemmille osapuolille samat, jotta ne olivat vertailukelpoisia keskenään. Tutkimusmateriaalin saamiseen meni noin yksi viikko syksyllä 2008. Tutkimuskohteena oli Vantaan Rajakylän koulun 6 A-luokka ja heidän huoltajansa. Otos oli 21 oppilasta huoltajineen.
Tutkimus osoitti, että lapset ja huoltajat ovat eri aaltopituudella verkon käyttöön liittyvistä asioista. Tulosten mukaan aikuiset kokevat viettävänsä aikaa verkossa lapsen kanssa paljon, mutta lapset ovat asiasta eri mieltä. Verkon käyttöön liittyvät säännöt ovat perheissä epäselviä, ja lapset käyttävät verkkoa pääasiassa yksin. Aikuiset tietävät suurin piirtein ne sivustot, joilla lapsi päivittäin vierailee, mutta eivät juuri vietä aikaa näillä sivustoilla yhdessä lapsen kanssa.
Samankaltainen tutkimus olisi syytä tehdä suuremmalla tutkimusjoukolla ja keskittyä syihin, jotka vaikuttavat aikuisten ja lasten vastausten ristiriitaisuuteen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen Survey-tutkimus. Sekä oppilaille että huoltajille laadittiin kyselylomake, jonka pohjalta tutkimus tehtiin. Oppilaat haastatteltiin yksitellen, ja vastaukset kirjattiin sanasta sanaa kyselylomakkeeseen. Huoltajille kyselylomake jaettiin lapsen mukana kotiin. Kyselylomakkeessa oli viisi kysymystä ja ne olivat molemmille osapuolille samat, jotta ne olivat vertailukelpoisia keskenään. Tutkimusmateriaalin saamiseen meni noin yksi viikko syksyllä 2008. Tutkimuskohteena oli Vantaan Rajakylän koulun 6 A-luokka ja heidän huoltajansa. Otos oli 21 oppilasta huoltajineen.
Tutkimus osoitti, että lapset ja huoltajat ovat eri aaltopituudella verkon käyttöön liittyvistä asioista. Tulosten mukaan aikuiset kokevat viettävänsä aikaa verkossa lapsen kanssa paljon, mutta lapset ovat asiasta eri mieltä. Verkon käyttöön liittyvät säännöt ovat perheissä epäselviä, ja lapset käyttävät verkkoa pääasiassa yksin. Aikuiset tietävät suurin piirtein ne sivustot, joilla lapsi päivittäin vierailee, mutta eivät juuri vietä aikaa näillä sivustoilla yhdessä lapsen kanssa.
Samankaltainen tutkimus olisi syytä tehdä suuremmalla tutkimusjoukolla ja keskittyä syihin, jotka vaikuttavat aikuisten ja lasten vastausten ristiriitaisuuteen.