Elämyksellinen metsäretki - Matkailupalvelu tuotteena
Karttunen, Marjo; Muranen, Veera (2013)
Karttunen, Marjo
Muranen, Veera
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020685
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja tuotteistaa uusi elämyksellinen matkailupalvelutuote. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, johon idea syntyi jo reilu vuosi sitten. Työllämme ei ollut toimeksiantajaa, joten suunnittelimme tuotteen Kainuun alueen matkailuyrityksiä silmällä pitäen. Elämyksellisen matkailupalvelutuotteen aihe on marjastus- ja sienestysretki.
Työn toiminnallinen osuus koostui retken suunnittelusta, tuotetestauksesta ja testiryhmälle teetetystä palautekyselystä, jossa asiakkaita pyydettiin arvioimaan tuotteen kokonaisuutta sekä elämyksellisyyttä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu elämyksellisen matkailutuotteen määritelmästä, elämyksestä itsessään sekä luonto- ja maaseutumatkailusta. Tuotteemme suunnitteluprosessi tukeutuu Komppulan ja Boxbergin (2002) matkailuyrityksen tuotekehitysprosessimalliin.
Opinnäytetyö kuvaa, mitä matkapaketin tuotteistaminen vaatii ja mitä prosessissa tulee ottaa huomioon. Esimerkkituote testattiin syksyllä 2013. Mukana tuotetestauksessa oli viisi henkilöä, jotka osallistuivat retkeen vapaaehtoisesti. Tuotetestausta varten laadittiin myös kyselylomake, jossa pyydettiin arvioimaan kokonaistuotetta.
Testiryhmämme antoi testiretkestä positiivista palautetta, mutta matkailun realiteetit ottaen huomioon tulimme siihen tulokseen, että testaamamme tuotteen kustannukset voivat nousta liian suuriksi toteutettaessa tuote nykyisessä muodossaan. Mikäli tuote otetaan tuotantoon, täytyy siihen tehdä muutoksia, jotta tuote on taloudellisesti kannattava. Juuri tämän vuoksi markkinoilla tällä hetkellä olevat samankaltaiset tuotteet ovat vain kahden tai kolmen tunnin mittaisia.
Työn toiminnallinen osuus koostui retken suunnittelusta, tuotetestauksesta ja testiryhmälle teetetystä palautekyselystä, jossa asiakkaita pyydettiin arvioimaan tuotteen kokonaisuutta sekä elämyksellisyyttä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu elämyksellisen matkailutuotteen määritelmästä, elämyksestä itsessään sekä luonto- ja maaseutumatkailusta. Tuotteemme suunnitteluprosessi tukeutuu Komppulan ja Boxbergin (2002) matkailuyrityksen tuotekehitysprosessimalliin.
Opinnäytetyö kuvaa, mitä matkapaketin tuotteistaminen vaatii ja mitä prosessissa tulee ottaa huomioon. Esimerkkituote testattiin syksyllä 2013. Mukana tuotetestauksessa oli viisi henkilöä, jotka osallistuivat retkeen vapaaehtoisesti. Tuotetestausta varten laadittiin myös kyselylomake, jossa pyydettiin arvioimaan kokonaistuotetta.
Testiryhmämme antoi testiretkestä positiivista palautetta, mutta matkailun realiteetit ottaen huomioon tulimme siihen tulokseen, että testaamamme tuotteen kustannukset voivat nousta liian suuriksi toteutettaessa tuote nykyisessä muodossaan. Mikäli tuote otetaan tuotantoon, täytyy siihen tehdä muutoksia, jotta tuote on taloudellisesti kannattava. Juuri tämän vuoksi markkinoilla tällä hetkellä olevat samankaltaiset tuotteet ovat vain kahden tai kolmen tunnin mittaisia.