M - FUN - ARVIOINNIN ORIGAMIT - TEHTÄVÄN HAASTEELLISUUS : 5.0 - 5.11 - IKÄISILLE SUOMALAISILLE LAPSILLE
Kolehmainen, Jenna (2013)
Kolehmainen, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919051
Tiivistelmä
Miller Function and Participation Scales eli M - FUN on Tohtori L.J. Millerin kehittämä amerikkalaisilla lapsilla normitettu ja kansainvälisesti mm. lasten toimintaterapeuttien käyttämä visuo -, hieno - ja karkeamotoristen taitojen arviointi 2.6 - 7.11 - ikäisille lapsille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset 5.0 - 5.11- ikäiset tyypillisesti kehittyneet lapset selviävät hienomotoriikkaa arvioivasta Origamit - tehtävästä (koiran ja kalan taittelu paperista) suhteessa amerikkalaisiin ikäisiinsä. Alkuperäisiä Origamit -tehtävän normituksia ei saatu (SITY ry jatkaa normien hankintaa), joten alkuperäisestä pilottinormittamisesta poiketen työssä vertaillaan suomalaislasten suorituksia Origamit -tehtävän maksimiyhteispistemäärään sekä eri osioiden maksimipistemääriin.
Opinnäytetyö on määrällinen pilottitutkimus ja otantamenetelmä oli harkintaan perustuva. Tutkimukseen osallistui luottamuksellisesti 34 lasta, jotka olivat 5.0 - 5.11 - ikäisiä suomea äidinkielenään puhuvia ja ei-diagnosoituja. Arviointi suoritettiin päiväkodeissa teettämällä lapsille Origamit - tehtävä M – FUN - testikäsikirjan ohjeiden mukaan. Pisteet merkittiin strukturoituun pisteytyskaavakkeeseen ja tulosten kirjaamiseen sekä analysoimiseen käytettiin SPSS - sekä Microsoft Excel - ohjelmaa.
Tulosten mukaan suomalaiset 5.0 – 5.11 – ikäiset lapset selviävät Origamit - tehtävästä kohtalaisen hyvin. Parhaiten lapset pärjäsivät bilateraalisessa koordinaatiossa, ja heikoiten motorisessa tarkkuudessa. Motorinen suunnittelu erottelee sukupuolia eniten pojilla ollen suurempi keskihajonta. Kuitenkin vertailu maksimipisteisiin normien sijaan oli haastavaa, eikä anna täysin todenmukaista kuvaa lasten suoriutumisesta. Jatkotutkimusehdotuksena on normien käyttöön saaminen Yhdysvalloista ja tulosten uudelleen vertailu niiden avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset 5.0 - 5.11- ikäiset tyypillisesti kehittyneet lapset selviävät hienomotoriikkaa arvioivasta Origamit - tehtävästä (koiran ja kalan taittelu paperista) suhteessa amerikkalaisiin ikäisiinsä. Alkuperäisiä Origamit -tehtävän normituksia ei saatu (SITY ry jatkaa normien hankintaa), joten alkuperäisestä pilottinormittamisesta poiketen työssä vertaillaan suomalaislasten suorituksia Origamit -tehtävän maksimiyhteispistemäärään sekä eri osioiden maksimipistemääriin.
Opinnäytetyö on määrällinen pilottitutkimus ja otantamenetelmä oli harkintaan perustuva. Tutkimukseen osallistui luottamuksellisesti 34 lasta, jotka olivat 5.0 - 5.11 - ikäisiä suomea äidinkielenään puhuvia ja ei-diagnosoituja. Arviointi suoritettiin päiväkodeissa teettämällä lapsille Origamit - tehtävä M – FUN - testikäsikirjan ohjeiden mukaan. Pisteet merkittiin strukturoituun pisteytyskaavakkeeseen ja tulosten kirjaamiseen sekä analysoimiseen käytettiin SPSS - sekä Microsoft Excel - ohjelmaa.
Tulosten mukaan suomalaiset 5.0 – 5.11 – ikäiset lapset selviävät Origamit - tehtävästä kohtalaisen hyvin. Parhaiten lapset pärjäsivät bilateraalisessa koordinaatiossa, ja heikoiten motorisessa tarkkuudessa. Motorinen suunnittelu erottelee sukupuolia eniten pojilla ollen suurempi keskihajonta. Kuitenkin vertailu maksimipisteisiin normien sijaan oli haastavaa, eikä anna täysin todenmukaista kuvaa lasten suoriutumisesta. Jatkotutkimusehdotuksena on normien käyttöön saaminen Yhdysvalloista ja tulosten uudelleen vertailu niiden avulla.