Päivittäistavarakaupan kilpailukeinot : Case: K-citymarket Päivölä
Nukarinen, Mirka (2013)
Nukarinen, Mirka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden näkemyksiä K-citymarket Päivölästä. Näkemysten pohjalta pohdittiin Päivölän vahvuuksia ja heikkouksia, keskeisiä kilpailuetuja, sekä niiden käyttöä jatkossa.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä Päivittäistavarakauppaan Suomessa. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin, sekä valmistajan, että päivittäistavarakaupan kannalta. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakaskysely K-citymarket Päivölälle.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu asiakaskyselystä, joka toteutettiin K-citymarket Päivölälle. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisia asiakkaita Päivölässä käy, millaisia ostotottumuksia asiakkailla on, sekä saada selville Päivölän vahvuuksia ja heikkouksia asiakkaiden kannalta katsoen. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 100 Päivölän asiakasta. Kyselyn tuloksia on esitetty työssä kuvioin ja taulukoin.
Tutkimuksessa selvisi, että huomattavan suuri osa Päivölän asiakkaista on naisia ja ikäjakauma jakautuu tasaisesti 18–65-vuotiaiden välille. Selkeästi suurin osa asiakkaista tulee aivan läheltä, Hyllykallion, Pohjan, Väinämöisen ja Kertunlaakson alueilta, sekä keskustasta. Asiakkaat ovat hyvin pitkälti vakiasiakkaita, jotka käyttävät Päivölän palveluita kerran viikossa tai useammin. Ostoskoko on keskimääräistä pienempi, sillä Päivölä mielletään hypermarketkoostaan huolimatta lähikaupaksi. Asiakkaat tulevat Päivölään pääasiassa sijainnin, sekä hyvän palvelun vuoksi. Tutkimustulokset olivat pääosin varsin positiivisia.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä Päivittäistavarakauppaan Suomessa. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinoinnin kilpailukeinoihin, sekä valmistajan, että päivittäistavarakaupan kannalta. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakaskysely K-citymarket Päivölälle.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu asiakaskyselystä, joka toteutettiin K-citymarket Päivölälle. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisia asiakkaita Päivölässä käy, millaisia ostotottumuksia asiakkailla on, sekä saada selville Päivölän vahvuuksia ja heikkouksia asiakkaiden kannalta katsoen. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 100 Päivölän asiakasta. Kyselyn tuloksia on esitetty työssä kuvioin ja taulukoin.
Tutkimuksessa selvisi, että huomattavan suuri osa Päivölän asiakkaista on naisia ja ikäjakauma jakautuu tasaisesti 18–65-vuotiaiden välille. Selkeästi suurin osa asiakkaista tulee aivan läheltä, Hyllykallion, Pohjan, Väinämöisen ja Kertunlaakson alueilta, sekä keskustasta. Asiakkaat ovat hyvin pitkälti vakiasiakkaita, jotka käyttävät Päivölän palveluita kerran viikossa tai useammin. Ostoskoko on keskimääräistä pienempi, sillä Päivölä mielletään hypermarketkoostaan huolimatta lähikaupaksi. Asiakkaat tulevat Päivölään pääasiassa sijainnin, sekä hyvän palvelun vuoksi. Tutkimustulokset olivat pääosin varsin positiivisia.