"Lähtökohtana kohdata ihminen ihmisenä" - : käsityksiä monikulttuurisesta osaamisesta etsivässä nuorisotyössä Helsingissä
Pulli, Jatta (2013)
Pulli, Jatta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820386
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan käsityksiä monikulttuurisesta osaamisesta etsivässä nuorisotyössä Helsingissä. Monikulttuurisesta nuorisotyöstä on olemassa useita tutkimuksia ja samaten etsivästä nuorisotyöstä on kirjoitettu ja siitä ollaan tietoisia, varsinkin etsivän nuorisotyön Nuorisolakiin lisäyksen myötä 2011. Näitä kahta yhdessä ei kuitenkaan ole tarkasteltu paljoakaan.
Tavoitteena opinnäytetyössä on saada tietää käytännön etsivää nuorisotyötä tekeviltä tahoilta, miten he mieltävät omassa työssään monikulttuurisen osaamisen. Tarvitaanko etsivässä nuorisotyössä monikulttuurista osaamista? Minkälaisia menetelmiä työssä on käytössä monikulttuuristen nuorten kanssa? Millainen on etsivän työntekijän oma arvomaailma työn arjessa? Mitä haasteita etsivässä työssä on monikulttuurisuustematiikan ympärillä? Tarkoituksena on myös lisätä yleisesti etsivän työn parissa olevien toimijoiden ymmärrystä monikulttuurisesta osaamisesta ja herätellä toimijoita pohtimaan omaa suhtautumistaan monikulttuurisuusaiheen ympärillä.
Opinnäytetyön on tilannut Helsingin seudun erilaiset oppijat ry, kohdennetusti etsivä nuorisotyö. Vaikutteita opinnäytetyöhön on otettu laadullisesta tutkimuksesta, ja aineisto on kerännyt ryhmähaastattelulla. Monikulttuurinen nuori opinnäytetyössä voi olla itse maahan muuttanut tai nuoren vanhemmat tai toinen vanhemmista olla maahanmuuttaja, ja nuori tällöin syntynyt Suomessa. Monikulttuurisiin nuoriin tässä opinnäytetyössä lukeutuvat myös kansalliset vähemmistöt, kuten romanit, tataarit ja saamelaiset.
Opinnäytetyö on merkittävä, sillä työssä ovat mukana kaikki Helsingin Opetusviraston alla etsivää nuorisotyötä toteuttavat tahot: Helsingin seudun erilaiset oppijat ry, Diakonissalaitoksen VAMOS, Sveps, Sovinto ry:n etsivä nuorisotyö sekä Tulevaisuustiski. Työ voi toimia perehdyttäjänä etsivään työhön juuri tulleelle sekä antaa uutta tietoa monikulttuurisesta osaamisesta etsivän nuorisotyön kentältä niin työtä tekeville kuin muille asiasta kiinnostuneille. Opinnäytetyö myös lisää ymmärrystä aiheesta avaamalla erilaisia käsityksiä monikulttuurisesta osaamisesta. Opinnäytetyöni avulla etsivän työn tekijällä on mahdollisuus pohtia omaa arvomaailmaansa monikulttuuristen nuorten kanssa työskenneltäessä. Opinnäytetyössä esitetään myös kehittämisideoita tulevaisuutta ajatellen.
Haastateltujen Helsingin etsivien nuorisotyöntekijöiden mukaan kohtaamisissa monikulttuurisen nuoren kanssa ei ole tarpeen korostaa monikulttuurisuutta. Osaamisen näkökulmasta tärkeintä on avoin mieli, aito kohtaaminen ja kiinnostus nuoreen. Esiin nousi se, että erilaiset kulttuurit ja taustat on hyvä osata ottaa huomioon, mutta kulttuurien erityispiirteiden opettelua ei tarvita. Taito tunnistaa ja kohdata monikulttuurisuuteen liittyviä käsitys- ja kommunikaatioeroja on työssä tarpeen. Oma arvomaailma on hyvä olla selkeä ja läpikäyty monikulttuurisuuden parissa työskenneltäessä.
Jatkoa ajatellen verkostoyhteistyötä monikulttuurisiin yhdistyksiin ja järjestöihin tulisi kehittää. Yleisesti ottaen monialaisen verkoston kesken koulutus jokaisen verkoston osan erityisosaamisesta olisi tarpeen. Helsingin etsivien työntekijöiden keskuudessa voitaisiin jakaa tietoa kunkin etsivää työtä tekevän organisaation jo olemassa olevista verkostoista, jotka tukevat monikulttuurista osaamista.
Työtä voidaan hyödyntää etsivässä nuorisotyössä koko maassa, vaikka käsitykset ovatkin Helsingin etsivien työntekijöiden. Uusi tieto monikulttuurisesta osaamisesta suoraan etsivän työn tekijöiltä kuitenkin herättelee ajatuksia varmasti muuallakin Suomessa.
Tavoitteena opinnäytetyössä on saada tietää käytännön etsivää nuorisotyötä tekeviltä tahoilta, miten he mieltävät omassa työssään monikulttuurisen osaamisen. Tarvitaanko etsivässä nuorisotyössä monikulttuurista osaamista? Minkälaisia menetelmiä työssä on käytössä monikulttuuristen nuorten kanssa? Millainen on etsivän työntekijän oma arvomaailma työn arjessa? Mitä haasteita etsivässä työssä on monikulttuurisuustematiikan ympärillä? Tarkoituksena on myös lisätä yleisesti etsivän työn parissa olevien toimijoiden ymmärrystä monikulttuurisesta osaamisesta ja herätellä toimijoita pohtimaan omaa suhtautumistaan monikulttuurisuusaiheen ympärillä.
Opinnäytetyön on tilannut Helsingin seudun erilaiset oppijat ry, kohdennetusti etsivä nuorisotyö. Vaikutteita opinnäytetyöhön on otettu laadullisesta tutkimuksesta, ja aineisto on kerännyt ryhmähaastattelulla. Monikulttuurinen nuori opinnäytetyössä voi olla itse maahan muuttanut tai nuoren vanhemmat tai toinen vanhemmista olla maahanmuuttaja, ja nuori tällöin syntynyt Suomessa. Monikulttuurisiin nuoriin tässä opinnäytetyössä lukeutuvat myös kansalliset vähemmistöt, kuten romanit, tataarit ja saamelaiset.
Opinnäytetyö on merkittävä, sillä työssä ovat mukana kaikki Helsingin Opetusviraston alla etsivää nuorisotyötä toteuttavat tahot: Helsingin seudun erilaiset oppijat ry, Diakonissalaitoksen VAMOS, Sveps, Sovinto ry:n etsivä nuorisotyö sekä Tulevaisuustiski. Työ voi toimia perehdyttäjänä etsivään työhön juuri tulleelle sekä antaa uutta tietoa monikulttuurisesta osaamisesta etsivän nuorisotyön kentältä niin työtä tekeville kuin muille asiasta kiinnostuneille. Opinnäytetyö myös lisää ymmärrystä aiheesta avaamalla erilaisia käsityksiä monikulttuurisesta osaamisesta. Opinnäytetyöni avulla etsivän työn tekijällä on mahdollisuus pohtia omaa arvomaailmaansa monikulttuuristen nuorten kanssa työskenneltäessä. Opinnäytetyössä esitetään myös kehittämisideoita tulevaisuutta ajatellen.
Haastateltujen Helsingin etsivien nuorisotyöntekijöiden mukaan kohtaamisissa monikulttuurisen nuoren kanssa ei ole tarpeen korostaa monikulttuurisuutta. Osaamisen näkökulmasta tärkeintä on avoin mieli, aito kohtaaminen ja kiinnostus nuoreen. Esiin nousi se, että erilaiset kulttuurit ja taustat on hyvä osata ottaa huomioon, mutta kulttuurien erityispiirteiden opettelua ei tarvita. Taito tunnistaa ja kohdata monikulttuurisuuteen liittyviä käsitys- ja kommunikaatioeroja on työssä tarpeen. Oma arvomaailma on hyvä olla selkeä ja läpikäyty monikulttuurisuuden parissa työskenneltäessä.
Jatkoa ajatellen verkostoyhteistyötä monikulttuurisiin yhdistyksiin ja järjestöihin tulisi kehittää. Yleisesti ottaen monialaisen verkoston kesken koulutus jokaisen verkoston osan erityisosaamisesta olisi tarpeen. Helsingin etsivien työntekijöiden keskuudessa voitaisiin jakaa tietoa kunkin etsivää työtä tekevän organisaation jo olemassa olevista verkostoista, jotka tukevat monikulttuurista osaamista.
Työtä voidaan hyödyntää etsivässä nuorisotyössä koko maassa, vaikka käsitykset ovatkin Helsingin etsivien työntekijöiden. Uusi tieto monikulttuurisesta osaamisesta suoraan etsivän työn tekijöiltä kuitenkin herättelee ajatuksia varmasti muuallakin Suomessa.