Sisustussuunnittelupalvelujen muotoilu
Huomo, Johanna (2013)
Huomo, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920606
Tiivistelmä
Opinnäyteytössä etsittiin menetelmiä ja työvälineitä sisustussuunnitteluliiketoiminnan ja -palvelujen kehittämiseen. Työssä tarkasteltiin palvelutuotteen suunnittelun keskeisimpiä osa-alueita ja perehdyttiin toimintamalleihin, joiden avulla voidaan varmistaa näiden huomiointi uusia palvelutuotteita kehitettäessä. Työn tavoitteena oli tukea opinnäytetyön tekijän ja toimeksiantajan yhteisen toiminta- ja palvelukonseptin suunnittelua.
Työn teoreettinen tietopohja koottiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen kirjallisuudesta. Kirjallisuuslähteistä esiin nostettuja suunnitteluperiaatteita ja työvälineitä testattiin toiminnallisessa ympäristössä soveltamalla niitä käytännön suunnittelukohteeseen. Työssä kuvataan suunnitteluprosessin eteneminen sekä keskeisimmät prosessiin liittyvät havainnot.
Sisustussuunnittelupalveluita ei Suomessa vielä yleisesti tarjota paketoituina palveluina. Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen periaatteiden hyödyntäminen voidaan kuitenkin nähdä kehittymismahdollisuutena sekä tapana erottautua kovenevassa kilpailussa myös sisustussuunnittelualalla. Helppokäyttöiset suunnittelutyövälineet ohjaavat huomioimaan palveluja suunniteltaessa sekä tärkeimmät lähtökohdat että keskeisimmät liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyö tuki toimeksiantajan palvelukehitysprosessia ja toimi lähtökohtana uudenlaisen toimintakonseptin suunnittelulle.
Työn teoreettinen tietopohja koottiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen kirjallisuudesta. Kirjallisuuslähteistä esiin nostettuja suunnitteluperiaatteita ja työvälineitä testattiin toiminnallisessa ympäristössä soveltamalla niitä käytännön suunnittelukohteeseen. Työssä kuvataan suunnitteluprosessin eteneminen sekä keskeisimmät prosessiin liittyvät havainnot.
Sisustussuunnittelupalveluita ei Suomessa vielä yleisesti tarjota paketoituina palveluina. Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen periaatteiden hyödyntäminen voidaan kuitenkin nähdä kehittymismahdollisuutena sekä tapana erottautua kovenevassa kilpailussa myös sisustussuunnittelualalla. Helppokäyttöiset suunnittelutyövälineet ohjaavat huomioimaan palveluja suunniteltaessa sekä tärkeimmät lähtökohdat että keskeisimmät liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyö tuki toimeksiantajan palvelukehitysprosessia ja toimi lähtökohtana uudenlaisen toimintakonseptin suunnittelulle.