Ideoita markkinointiviestinnän kehittämiseen : Yritys: Maaseutupuoti ja kahvila Katariinan kahvitupa
Kotola, Tuula (2013)
Kotola, Tuula
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestinnän kehittämisen ideoimi-nen ravintola-alan yritykselle. Yhteistyöyrityksenä oli kahden yrittäjän pyörittämä luomu- ja lähiruokaan suuntautunut kahvila-myymälä Etelä-Karjalassa Ruokolahdella. Yrittäjien mukaan markkinoinnin suunnittelu oli jäänyt vähäiseksi, ja he us¬koivat, että markkinointiviestinnän kehittäminen olisi järkevää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kustannustehokkaita markkinointiviestinnän keinoja.
Tätä opinnäytetyötä tehtäessä käytettiin tutkimusmenetelmiin, markkinointivies-tintään ja digitaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta sekä Internetistä löytyvää materiaalia. Saatavilla olleesta tiedosta poimittiin yhteistyöyritystä ajatellen olennaisin. Näiden lähteiden avulla koottiin opinnäytetyön teoriaosuus. Teo-riaosuudessa opittuja asioita pyrittiin soveltamaan yhteistyöyritykseen. Opin-näytetyössä tutustuttiin myös itse yritykseen ja sen nykyisiin markkinointiviestin¬nän menetelmiin. Yrityksen lähtötilannetta selvitettiin haas-tattelemalla yrittäjiä. Työn empiirisen osan tutkimusote oli kvantitatiivinen. Asiakaskyselyllä selvitettiin, ketkä olivat senhetkisiä asiakkaita, mistä he olivat saaneet tietoa yrityksen toiminnasta ja mitä kautta asiakkaat toivoivat saavansa tietoa.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että yhteistyöyrityksen asiakaskunta koos-tuu pääasiassa oman paikkakunnan asukkaista. Lisäksi huomattiin, että mark-kinointiviestinnän keinoista tehokkaimpia olivat olleet henkilökohtainen myyntityö ja niin sanottu puskaradio. Kyselyn avulla saatiin tukea teoriaosuuden herättämälle ajatukselle siitä, että Internetin käytön lisääminen markkinoinnissa erilaisin keinoin olisi kannattavaa.
Tätä opinnäytetyötä tehtäessä käytettiin tutkimusmenetelmiin, markkinointivies-tintään ja digitaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta sekä Internetistä löytyvää materiaalia. Saatavilla olleesta tiedosta poimittiin yhteistyöyritystä ajatellen olennaisin. Näiden lähteiden avulla koottiin opinnäytetyön teoriaosuus. Teo-riaosuudessa opittuja asioita pyrittiin soveltamaan yhteistyöyritykseen. Opin-näytetyössä tutustuttiin myös itse yritykseen ja sen nykyisiin markkinointiviestin¬nän menetelmiin. Yrityksen lähtötilannetta selvitettiin haas-tattelemalla yrittäjiä. Työn empiirisen osan tutkimusote oli kvantitatiivinen. Asiakaskyselyllä selvitettiin, ketkä olivat senhetkisiä asiakkaita, mistä he olivat saaneet tietoa yrityksen toiminnasta ja mitä kautta asiakkaat toivoivat saavansa tietoa.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että yhteistyöyrityksen asiakaskunta koos-tuu pääasiassa oman paikkakunnan asukkaista. Lisäksi huomattiin, että mark-kinointiviestinnän keinoista tehokkaimpia olivat olleet henkilökohtainen myyntityö ja niin sanottu puskaradio. Kyselyn avulla saatiin tukea teoriaosuuden herättämälle ajatukselle siitä, että Internetin käytön lisääminen markkinoinnissa erilaisin keinoin olisi kannattavaa.