Asiakkuuksienhallinta : case Yritys X
Könönen, Maarit (2013)
Könönen, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319818
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakkuudenhallintaa ja sen kehittämistä. Tutkimuk-sen tavoitteena oli selkiyttää mitä asiakkuudenhallinta case yrityksessä tarkoittaa ja millaisia toimenpiteitä yrityksessä tulisi tehdä asiakkuuksienhallinnan kehittä-miseksi. Samalla kartoitettiin, millaista informaatiota asiakkuudenhallinnassa tarvitaan johtamisen ja päätöksenteon tueksi, ja mihin asiakastietoa kootaan. Tutkimuskysymykseksi muotoutui, mitä asiakkuuksienhallinta case-yrityksessä tulisi olla ja miten sitä voidaan kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, havainnoinnilla sekä ryhmäkeskustelulla. Tutkimuksen tuloksena case-yritykselle luotiin asiakkuudenhallinnan määritelmä, sekä määritettiin millaisia toimenpiteitä asiakkuudenhallinnan kehittämiseksi yrityksessä tulisi tehdä.
Yritykselle koottiin esitys asiakkuudenhallinnasta Yritys X:ssä, kuinka sitä toteu-tetaan, millaisin toimenpitein asiakkaalle voidaan tuottaa lisäarvoa, millaista tietoa asiakkaista tarvitaan päätöksentekoa varten ja ketkä kaikki tietoa tuottavat tai hyödyntävät. Jatkokehitysprojektina esitetään määriteltäväksi, millainen CRM-järjestelmä yrityksessä tarvitaan asiakkuudenhallinta prosessien tueksi ja asiakastiedon sijoituspaikaksi. Jatkotutkimushaasteena on kuinka asiakkuudenhallinnan tuloksia mitataan ja kuinka asiakkaiden odotukset on toimenpiteissä osattu huomioida.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, havainnoinnilla sekä ryhmäkeskustelulla. Tutkimuksen tuloksena case-yritykselle luotiin asiakkuudenhallinnan määritelmä, sekä määritettiin millaisia toimenpiteitä asiakkuudenhallinnan kehittämiseksi yrityksessä tulisi tehdä.
Yritykselle koottiin esitys asiakkuudenhallinnasta Yritys X:ssä, kuinka sitä toteu-tetaan, millaisin toimenpitein asiakkaalle voidaan tuottaa lisäarvoa, millaista tietoa asiakkaista tarvitaan päätöksentekoa varten ja ketkä kaikki tietoa tuottavat tai hyödyntävät. Jatkokehitysprojektina esitetään määriteltäväksi, millainen CRM-järjestelmä yrityksessä tarvitaan asiakkuudenhallinta prosessien tueksi ja asiakastiedon sijoituspaikaksi. Jatkotutkimushaasteena on kuinka asiakkuudenhallinnan tuloksia mitataan ja kuinka asiakkaiden odotukset on toimenpiteissä osattu huomioida.