Päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstön asiantuntijuuden kehittäminen
Rapala, Eila (2009)
Lataukset:
Rapala, Eila
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001061060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001061060
Tiivistelmä
Toimintaympäristöjen ja työorganisaatioiden jatkuva muutos on arkea myös varhaiskasvatuksessa. Kiinnittämällä huomiota varhaiskasvattajien toimintatapoihin voidaan saada aikaan myönteisiä muutoksia niin lasten kuin työntekijöidenkin arjessa. Työyhteisön asiantuntijuuden kehittäminen on työntekijän ja työyhteisön laadullista kehittymistä ja kasvamista, jossa myös johtamisella on suuri vastuu.
Tämä kehittämishanke pohjautuu sosiaalipedagogiseen viitekehykseen ja osallistavaan toimintatutkimukseen, jossa korostuvat ajattelun, tekemisen, teorian sekä käytännön yhteenkuuluvuus ja vuorovaikutus. Kehittämishankeen tavoitteena on varhaiskasvatushenkilöstön vuorovaikutusosaamisen, kasvatustietoisuuden ja itsereflektiotaidon (itsearviointitaidon) kehittäminen. Hanke keskittyy kasvattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen itsearviointiin ja kehittämiseen sekä tiimissä työskentelevien ammattilaisten välisen vuorovaikutuksen itsearviointiin ja kehittämiseen. Sen toteuttaminen vaatii tiimeiltä aitoa tiimityöskentelyä, jossa toiminta on luottamuksellista ja ristiriitojen käsittely avointa ja rakentavaa. Kehittämishanke haastaa työntekijät tutkimaan ja arvioimaan kriittisesti omia olettamuksiaan, uskomuksiaan sekä ajattelu- ja toimintatapojaan.
Kehittämishankeprosessin toteutus pitää sisällään varhaiskasvatushenkilöstölle suunnattua koulutusta, ennakkotehtävän, tiimin toiminnan videointia, dialogisia tiimikeskusteluja sekä toiminnan arviointia ja reflektointia arviointikyselyn avulla. Työntekijät arvioivat omaa, tiimin ja työyhteisön kehittymistä.
Varhaiskasvatushenkilöstö arvioi kasvatustietoisuuden, itsearvioinnin/reflektoinnin ja vuorovaikutusosaamisen lisääntyneen hankkeen aikana. Edelleen kehitettävinä asioina nähtiin vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen ja palautteen antaminen. Tietoisuus asioista kasvoi, mutta samalla henkilöstö totesi, että vanhoista tavoista ja toimintamenetelmistä oli vaikea päästää irti.
Tämä kehittämishanke pohjautuu sosiaalipedagogiseen viitekehykseen ja osallistavaan toimintatutkimukseen, jossa korostuvat ajattelun, tekemisen, teorian sekä käytännön yhteenkuuluvuus ja vuorovaikutus. Kehittämishankeen tavoitteena on varhaiskasvatushenkilöstön vuorovaikutusosaamisen, kasvatustietoisuuden ja itsereflektiotaidon (itsearviointitaidon) kehittäminen. Hanke keskittyy kasvattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen itsearviointiin ja kehittämiseen sekä tiimissä työskentelevien ammattilaisten välisen vuorovaikutuksen itsearviointiin ja kehittämiseen. Sen toteuttaminen vaatii tiimeiltä aitoa tiimityöskentelyä, jossa toiminta on luottamuksellista ja ristiriitojen käsittely avointa ja rakentavaa. Kehittämishanke haastaa työntekijät tutkimaan ja arvioimaan kriittisesti omia olettamuksiaan, uskomuksiaan sekä ajattelu- ja toimintatapojaan.
Kehittämishankeprosessin toteutus pitää sisällään varhaiskasvatushenkilöstölle suunnattua koulutusta, ennakkotehtävän, tiimin toiminnan videointia, dialogisia tiimikeskusteluja sekä toiminnan arviointia ja reflektointia arviointikyselyn avulla. Työntekijät arvioivat omaa, tiimin ja työyhteisön kehittymistä.
Varhaiskasvatushenkilöstö arvioi kasvatustietoisuuden, itsearvioinnin/reflektoinnin ja vuorovaikutusosaamisen lisääntyneen hankkeen aikana. Edelleen kehitettävinä asioina nähtiin vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen ja palautteen antaminen. Tietoisuus asioista kasvoi, mutta samalla henkilöstö totesi, että vanhoista tavoista ja toimintamenetelmistä oli vaikea päästää irti.