Opiskelijoiden vaikutustoiminta Omnian ammattiopistossa : Haasteita ja mahdollisuuksia
Westerlund, Anna (2013)
Westerlund, Anna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420138
Tiivistelmä
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian hallinnoima Amissäätöö-hanke pyrkii kehittämään opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia Omnian ammattiopistossa. Hanke on aloittanut toimintansa 1.1.2011. Hankekautenaan se on perustanut Omniaan toimivan opiskelijakunnan, aloittanut tutor-toiminnan, myötävaikuttanut opiskelijatoiminnan koordinaattorin työnimikkeen syntyyn ja ottanut Omniassa käyttöön aktiivipolku-mallin, jonka kautta opiskelija-aktiiveille tarjoutuu tilaisuus opinnollistaa koulun ohessa tehty aktiivityö. Hankkeen seuraavia tavoitteita on luoda Omniaan matalan kynnyksen vaikuttamisväyliä, joiden kautta osallistuminen vaikutustoimintaan mahdollistuu opiskelijoille kattavasti.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin aktiivitoiminnassa olevien opiskelijoiden ja vaikuttamistoimintaa ohjaavan henkilökunnan ajatuksia vaikuttamistoiminnan nykyisestä tasosta Omnian ammattiopistossa sekä pohdittiin vaikuttamistoiminnan haasteita ja mahdollisuuksia Omniassa. Tavoitteena oli etsiä myös väyliä, joiden kautta ”hiljaistenkin opiskelijoiden” ääni saataisiin kuuluviin.
Aineisto kerätiin aktiivitoiminnassa mukana olevilta Omnian opiskelijoilta ja sitä syvennettiin haastattelemalla opiskelijoiden vaikutustoiminnan ohjauksesta vastaavia työntekijöitä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kontrolloitua kyselyä opiskelija-aktiiveille ja teemahaastattelua asiantuntijoille. Lisäksi aineistona toimivat opiskelija-aktiiveille aiheen tiimoilta järjestetyn työpajan keskustelut.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, etteivät opiskeljoiden vaikutusmahdollisuudet ammattiopistossa ole vielä tasa-arvoiset, sillä kaikki opiskelijat eivät tiedä, miten pääsisivät vaikuttamaan koulunsa asioihin. Rakenteet Omniassa eivät ole toistaiseksi sillä tasolla, että jokaisen ääni pääsisi kattavasti kuuluviin ja näin ollen on mahdotonta määritellä ”hiljaisten opiskelijoiden” joukko. Opiskelijoiden ja henkilökunnan ajatukset siitä, mihin opiskelijoiden on koulussa mahdollista vaikuttaa, ovat melko hyvin linjassa keskenään. Opiskelijoiden vaikutustoiminnan kehityskohteita Omniassa ovat vaikutustoimintaa koskevan tiedon puute, tiedotuksen ongelmat, opettajakunnan asenteiden muuttaminen opiskelijoiden aktiivisuutta kannustavampaan suuntaan, matalan kynnyksen vaikuttamisväylien suunnitteleminen ja toteutus sekä toimintaa ohjaavan henkilökunnan resurssien lisääminen. Opiskelijoille on tarve tarkentaa sitä, minkälaista työmäärää ja sitoutumista minkäkin tasoinen vaikuttaminen vaatii opiskelijalta itseltään. Vaikuttamistoiminnan mahdollisuuksia Omniassa on runsaasti ja sekä vaikuttamistoimintaa ohjaava henkilökunta että opiskelijat itse olivat hyvin tuotteliaita ideoiden suhteen.
Opinnäytetyö viitoittaa hankkeen seuraavia kehityskohteita. Se kokoaa myös yhteen opiskelijoiden ja vaikuttamistoimintaa ohjaavan henkilökunnan näkemyksiä toiminnan tämän hetkisestä tilanteesta ja tuo esiin ideoita vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Joitain opiskelijoiden tuottamista ideoista toteutetaan käytännössä tulevan lukukauden aikana. Tulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä, mutta ne tukevat aiempaa tutkimusta ja kirjallisuutta aiheesta. Ammattikoulutuksen kentällä tämän työn tuloksilla on sovellusarvoa ainakin ideoiden ja kehityskohteiden osalta.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin aktiivitoiminnassa olevien opiskelijoiden ja vaikuttamistoimintaa ohjaavan henkilökunnan ajatuksia vaikuttamistoiminnan nykyisestä tasosta Omnian ammattiopistossa sekä pohdittiin vaikuttamistoiminnan haasteita ja mahdollisuuksia Omniassa. Tavoitteena oli etsiä myös väyliä, joiden kautta ”hiljaistenkin opiskelijoiden” ääni saataisiin kuuluviin.
Aineisto kerätiin aktiivitoiminnassa mukana olevilta Omnian opiskelijoilta ja sitä syvennettiin haastattelemalla opiskelijoiden vaikutustoiminnan ohjauksesta vastaavia työntekijöitä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kontrolloitua kyselyä opiskelija-aktiiveille ja teemahaastattelua asiantuntijoille. Lisäksi aineistona toimivat opiskelija-aktiiveille aiheen tiimoilta järjestetyn työpajan keskustelut.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, etteivät opiskeljoiden vaikutusmahdollisuudet ammattiopistossa ole vielä tasa-arvoiset, sillä kaikki opiskelijat eivät tiedä, miten pääsisivät vaikuttamaan koulunsa asioihin. Rakenteet Omniassa eivät ole toistaiseksi sillä tasolla, että jokaisen ääni pääsisi kattavasti kuuluviin ja näin ollen on mahdotonta määritellä ”hiljaisten opiskelijoiden” joukko. Opiskelijoiden ja henkilökunnan ajatukset siitä, mihin opiskelijoiden on koulussa mahdollista vaikuttaa, ovat melko hyvin linjassa keskenään. Opiskelijoiden vaikutustoiminnan kehityskohteita Omniassa ovat vaikutustoimintaa koskevan tiedon puute, tiedotuksen ongelmat, opettajakunnan asenteiden muuttaminen opiskelijoiden aktiivisuutta kannustavampaan suuntaan, matalan kynnyksen vaikuttamisväylien suunnitteleminen ja toteutus sekä toimintaa ohjaavan henkilökunnan resurssien lisääminen. Opiskelijoille on tarve tarkentaa sitä, minkälaista työmäärää ja sitoutumista minkäkin tasoinen vaikuttaminen vaatii opiskelijalta itseltään. Vaikuttamistoiminnan mahdollisuuksia Omniassa on runsaasti ja sekä vaikuttamistoimintaa ohjaava henkilökunta että opiskelijat itse olivat hyvin tuotteliaita ideoiden suhteen.
Opinnäytetyö viitoittaa hankkeen seuraavia kehityskohteita. Se kokoaa myös yhteen opiskelijoiden ja vaikuttamistoimintaa ohjaavan henkilökunnan näkemyksiä toiminnan tämän hetkisestä tilanteesta ja tuo esiin ideoita vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Joitain opiskelijoiden tuottamista ideoista toteutetaan käytännössä tulevan lukukauden aikana. Tulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä, mutta ne tukevat aiempaa tutkimusta ja kirjallisuutta aiheesta. Ammattikoulutuksen kentällä tämän työn tuloksilla on sovellusarvoa ainakin ideoiden ja kehityskohteiden osalta.