Lasten videopeleihin liittyvä ostokäyttäytyminen ja siihen vaikuttavia tekijöitä
Niinistö, Essi (2013)
Niinistö, Essi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420082
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii 8 - 12-vuotiaiden lasten videopeleihin liittyvää ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Sisäisten ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden osalta pyritään selvittämään lasten motiiveja videopelaamisen taustalla ja ominaisuuksia, joita peleissä suositaan. Ulkoisten ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden osalta pyritään selvittämään lapsille tärkeimpien viiteryhmien vaikutusta videopelivalintaan ja pelaamiseen. Lisäksi pyritään selvittämään lasten informaationetsintätapoja ostopäätöksen tueksi sekä kriteerejä, joilla ostopäätös lopulta tehdään. Myös rahanlähdettä videopeleihin selvitetään.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus käsittelee lapsikuluttajaan liittyviä erityispiirteitä, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia sisäisiä sekä ulkoisia tekijöitä, kuluttajan ostopäätösprosessia sekä videopelejä ja niiden pelaamista. Empiirinen osuus koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin parihaastatteluina loppukeväällä 2013. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä 12 8 - 12-vuotiasta lasta. Sekä tyttöjä että poikia haastatteluun osallistui kuusi.
Haastattelutulosten mukaan lasten motiivit videopelaamisen taustalla olivat moninaisia. Niitä olivat hauskan pitäminen, voittojen saavuttaminen, onnistumisen kokemukset, epätodellisten asioiden tekeminen, sosiaalisten tarpeiden täyttäminen sekä tylsyyden torjuminen. Tytöt suosivat peleissä eniten luovuuden käyttöä. Pojat suosivat jännitystä ja haasteita. Lapsille merkittävimpien viiteryhmien vaikutus pelivalintaan ja pelaamiseen vaikutti ilmeiseltä, mutta lasten osalta se oli melko tiedostamatonta. Videopelien ostopäätöksen tueksi tietoa etsittiin monipuolisesti eri lähteistä. Avainasemassa ovat pelien verkkosivut sekä YouTube -videopalvelu. Tärkein ostopäätöskriteeri on pelipakkauksen kuvat. Joidenkin kohdalla ostaminen oli enemmänkin impulsiivista eikä perustunut informaation etsintään tai vaihtoehtojen vertailuun. Lähes puolet kustansi videopelinsä itse. Yli puolet kertoivat vanhempien kustantavan pelit. Silloin kun pelit kustannettiin itse, raha säästettiin viikko- tai kuukausirahasta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus käsittelee lapsikuluttajaan liittyviä erityispiirteitä, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia sisäisiä sekä ulkoisia tekijöitä, kuluttajan ostopäätösprosessia sekä videopelejä ja niiden pelaamista. Empiirinen osuus koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin parihaastatteluina loppukeväällä 2013. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä 12 8 - 12-vuotiasta lasta. Sekä tyttöjä että poikia haastatteluun osallistui kuusi.
Haastattelutulosten mukaan lasten motiivit videopelaamisen taustalla olivat moninaisia. Niitä olivat hauskan pitäminen, voittojen saavuttaminen, onnistumisen kokemukset, epätodellisten asioiden tekeminen, sosiaalisten tarpeiden täyttäminen sekä tylsyyden torjuminen. Tytöt suosivat peleissä eniten luovuuden käyttöä. Pojat suosivat jännitystä ja haasteita. Lapsille merkittävimpien viiteryhmien vaikutus pelivalintaan ja pelaamiseen vaikutti ilmeiseltä, mutta lasten osalta se oli melko tiedostamatonta. Videopelien ostopäätöksen tueksi tietoa etsittiin monipuolisesti eri lähteistä. Avainasemassa ovat pelien verkkosivut sekä YouTube -videopalvelu. Tärkein ostopäätöskriteeri on pelipakkauksen kuvat. Joidenkin kohdalla ostaminen oli enemmänkin impulsiivista eikä perustunut informaation etsintään tai vaihtoehtojen vertailuun. Lähes puolet kustansi videopelinsä itse. Yli puolet kertoivat vanhempien kustantavan pelit. Silloin kun pelit kustannettiin itse, raha säästettiin viikko- tai kuukausirahasta.