Sisäisen viestinnän kehittäminen Jyväskylän kaupunginteatterissa
Haataja, Hilkka (2013)
Haataja, Hilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin Jyväskylän kaupunginteatterin sisäistä vies-tintää voisi parantaa. Tutkimalla sisäisen viestinnän nykytilaa ja selvittämällä erityiset ongelmakoh-dat saatiin selville, mitkä osa-alueet kaipasivat eniten kehittämistä. Samalla selvitettiin, mitkä toi-minta- ja työskentelytavat olivat toimivia ja onnistuneita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmillä, koska haluttiin syvälli-sesti tutustua kyseiseen ilmiöön, eli sisäiseen viestintään juuri tässä kyseisessä organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viittätoista Jyväskylän kaupunginteatterin henkilökunnan jäsentä. Yksilöhaastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti. Teoriaosuudessa tutkittiin mm. sisäisen viestinnän merkitystä, viestintään vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia viestimistapoja ja –välineitä. Lisäksi tutkittiin johtamisen merkitystä sisäisen viestinnän onnistumisessa ja miten muutosjohtami-sen kautta pystyy sitouttamaan ja motivoimaan koko henkilökuntaa.
Haastatteluista selvisi, että sisäiseen viestintään oltiin melko tyytyväisiä, mutta parannettavaakin oli. Haastatteluista kävi mm. ilmi, että erityisesti sähköisen viestinnän hyödyntäminen jakoi henkilö-kunnan mielipiteitä. Palautteen antamisessa oli kehitettävää ja viestien ja tiedon eteenpäin viemi-sessä oli viivästyksiä ja epäselvyyksiä siinä, kenelle tietoa piti jakaa. Sisäistä viestintää tulisi tulevai-suudessa miettiä myös enemmän strategisella tasolla. Tärkeää olisi pysähtyä perusasioiden äärelle: mitkä ovat päämäärät, tavoitteet, arvot ja missio.
Sisäistä viestintää on tärkeä kehittää, koska se vaikuttaa työntekijöiden työtehokkuuteen, sitoutu-miseen ja motivaatioon. Sisäisen viestinnän toimivuutta ei ole ennen tässä organisaatiossa tutkittu, joten tutkimuksella on suuri merkitys Jyväskylän kaupunginteatterille ja tutkimusta voidaan käyttää apuvälineenä sisäisen viestinnän kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmillä, koska haluttiin syvälli-sesti tutustua kyseiseen ilmiöön, eli sisäiseen viestintään juuri tässä kyseisessä organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viittätoista Jyväskylän kaupunginteatterin henkilökunnan jäsentä. Yksilöhaastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti. Teoriaosuudessa tutkittiin mm. sisäisen viestinnän merkitystä, viestintään vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia viestimistapoja ja –välineitä. Lisäksi tutkittiin johtamisen merkitystä sisäisen viestinnän onnistumisessa ja miten muutosjohtami-sen kautta pystyy sitouttamaan ja motivoimaan koko henkilökuntaa.
Haastatteluista selvisi, että sisäiseen viestintään oltiin melko tyytyväisiä, mutta parannettavaakin oli. Haastatteluista kävi mm. ilmi, että erityisesti sähköisen viestinnän hyödyntäminen jakoi henkilö-kunnan mielipiteitä. Palautteen antamisessa oli kehitettävää ja viestien ja tiedon eteenpäin viemi-sessä oli viivästyksiä ja epäselvyyksiä siinä, kenelle tietoa piti jakaa. Sisäistä viestintää tulisi tulevai-suudessa miettiä myös enemmän strategisella tasolla. Tärkeää olisi pysähtyä perusasioiden äärelle: mitkä ovat päämäärät, tavoitteet, arvot ja missio.
Sisäistä viestintää on tärkeä kehittää, koska se vaikuttaa työntekijöiden työtehokkuuteen, sitoutu-miseen ja motivaatioon. Sisäisen viestinnän toimivuutta ei ole ennen tässä organisaatiossa tutkittu, joten tutkimuksella on suuri merkitys Jyväskylän kaupunginteatterille ja tutkimusta voidaan käyttää apuvälineenä sisäisen viestinnän kehittämisessä.