Opportunities of social media marketing for a game company
Kantola, Elisa (2013)
Kantola, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Fantastec, on suomalainen yritys, joka kehittää virtuaalista lasten pelimaailmaa. Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia sosiaalista mediaa markkinoinnin työkaluna sekä tuottaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa käydään läpi sanomasuunnitelma sekä taktinen suunnitelma. Yrityksellä ei tällä hetkellä ole juurikaan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa eikä sen parantamiseksi ole aikaisemmin tehty suunnitelmaa, minkä vuoksi opinnäytetyössä suunnitelma toteutetaan teoreettisen viitekehyksen avulla.
Teoreettinen kehys koostuu pääosin markkinoinnin ja sosiaalisen median teorioista. Teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteita, minkä jälkeen sosiaalisen median ilmiö käydään läpi ja esitellään kuinka sitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tutkimusmenetelmänä on pääasiassa käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Teoreettisen kehyksen tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjoituspöytätutkimusta.
Opinnäytetyön tuloksena on sosiaaliseen mediaan tehty markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena on avustaa toimeksiantajaa lisäämään sosiaalinen media nykyiseen markkinointitoimintaan. Tämä työ pyrkii osoittamaan sosiaalisen median tärkeyden kohdeyleisön sitoutumisessa, vuorovaikutuksessa ja asiakassuhteiden luomisessa. Lisäksi toimeksiantajalla ja lukijalla on mahdollisuus tutustua teoriaosuudessa sosiaalisen mediaan ja sen käyttöön markkinoinnissa.
Markkinointisuunnitelma sosiaalisessa mediassa on tehty tämänhetkisen tilanteen pohjalta. Joitakin ongelmia voi ilmetä suunnitelman toteuttamisen aikana, kuten resurssien puute, joka on pyritty ratkaisemaan tässä opinnäytetyössä. Suunnitelmasta voi olla todellista hyötyä toimeksiantajalle, jos se toteutetaan huolellisesti. Sosiaalinen media tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia, minkä vuoksi myös opinnäytetyön jatko- ja kehitysmahdollisuuksia on lukuisia. Yksi mahdollisuus on tutkia sosiaalisen median mahdollisuuksia yrityksille kohdennetussa markkinoinnissa.
Teoreettinen kehys koostuu pääosin markkinoinnin ja sosiaalisen median teorioista. Teoriaosuudessa käsitellään aluksi markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteita, minkä jälkeen sosiaalisen median ilmiö käydään läpi ja esitellään kuinka sitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tutkimusmenetelmänä on pääasiassa käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Teoreettisen kehyksen tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjoituspöytätutkimusta.
Opinnäytetyön tuloksena on sosiaaliseen mediaan tehty markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena on avustaa toimeksiantajaa lisäämään sosiaalinen media nykyiseen markkinointitoimintaan. Tämä työ pyrkii osoittamaan sosiaalisen median tärkeyden kohdeyleisön sitoutumisessa, vuorovaikutuksessa ja asiakassuhteiden luomisessa. Lisäksi toimeksiantajalla ja lukijalla on mahdollisuus tutustua teoriaosuudessa sosiaalisen mediaan ja sen käyttöön markkinoinnissa.
Markkinointisuunnitelma sosiaalisessa mediassa on tehty tämänhetkisen tilanteen pohjalta. Joitakin ongelmia voi ilmetä suunnitelman toteuttamisen aikana, kuten resurssien puute, joka on pyritty ratkaisemaan tässä opinnäytetyössä. Suunnitelmasta voi olla todellista hyötyä toimeksiantajalle, jos se toteutetaan huolellisesti. Sosiaalinen media tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia, minkä vuoksi myös opinnäytetyön jatko- ja kehitysmahdollisuuksia on lukuisia. Yksi mahdollisuus on tutkia sosiaalisen median mahdollisuuksia yrityksille kohdennetussa markkinoinnissa.