Upplevelsebana : En processbeskrivning för skapandet av en upplevelsebana med tillhörande handbok
Österlund, Helén; Malmberg, Robin (2013)
Österlund, Helén
Malmberg, Robin
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419996
Tiivistelmä
Barnavårdsföreningen i Finland r.f:s enhet Ferie- och kurscentret Högsand har under en längre tid velat kunna erbjuda sina kunder en uppgiftsbana som ledare kan dra och utföra för sina gruppmedlemmar. Därför har vi skapat en upplevelsebana med tillhörande handbok för vår uppdraggivares, Högsands, bruk.
Vårt arbete består av en handbok, en upplevelsebana samt en processbeskrivning. Handbokens syfte är att fungera som stöd och informations bas för de ledare som väljer att utföra upplevelsebanan. Ledarna för de olika grupperna har väldigt olika pedagogisk bakgrund och därför har vi valt att ta upp grundläggande teori även i handboken. Upplevelsebanans målsättning är att ge deltagarna en inblick i hur man upplever med de olika sinnena samt vilka sinnen som påverkar varandra på ett aktiverande och stimulerande vis utan att vara fysiskt ansträngande. I processbeskrivningen har vi beskrivit hur vi har gått tillväga i skapandet av upplevelsebanan och handbok samt anger vilka teorier vi har grundat våra beslut på och vad vi har tänkt på under processens fortlöpande. Vi har också valt att uppmärksamma våra observationer under upplevelsebanans pilotering i processens slutskede.
Innehållet kretsar kring olika pedagogiska teorier och metoder såsom upplevelsepedagogik, äventyrspedagogik, utomhuspedagogik och situationsanpassat ledarskap. Barnavårdsföreningen i Finland rf’s unit Högsand has for a long period of time considered creating a experiential activity course which they can offer their customers, a course that the leaders can arrange for their group members. That is why we have created an experience course with an associated manual for Högsands usage.
Our work consists of a manual, an experiential activity course and a process description. The goal of the manual is to give a support and information base for those who decide to arrange the experiential activity course. The leaders of the groups may have varying degrees of experience with pedagogical activities and that is why we have chosen to write down a theory basis. The goal of the experiential activity course is to give its participants an insight into how you experience different things with the different senses and which senses impact one another, at the same time we want the course to be stimulating and activating without being physically challenging. In the process description we have written down how we have worked to create the guide and the experience course and we describe the theories we have based our work on and what we have been thinking of during this process.
Vårt arbete består av en handbok, en upplevelsebana samt en processbeskrivning. Handbokens syfte är att fungera som stöd och informations bas för de ledare som väljer att utföra upplevelsebanan. Ledarna för de olika grupperna har väldigt olika pedagogisk bakgrund och därför har vi valt att ta upp grundläggande teori även i handboken. Upplevelsebanans målsättning är att ge deltagarna en inblick i hur man upplever med de olika sinnena samt vilka sinnen som påverkar varandra på ett aktiverande och stimulerande vis utan att vara fysiskt ansträngande. I processbeskrivningen har vi beskrivit hur vi har gått tillväga i skapandet av upplevelsebanan och handbok samt anger vilka teorier vi har grundat våra beslut på och vad vi har tänkt på under processens fortlöpande. Vi har också valt att uppmärksamma våra observationer under upplevelsebanans pilotering i processens slutskede.
Innehållet kretsar kring olika pedagogiska teorier och metoder såsom upplevelsepedagogik, äventyrspedagogik, utomhuspedagogik och situationsanpassat ledarskap.
Our work consists of a manual, an experiential activity course and a process description. The goal of the manual is to give a support and information base for those who decide to arrange the experiential activity course. The leaders of the groups may have varying degrees of experience with pedagogical activities and that is why we have chosen to write down a theory basis. The goal of the experiential activity course is to give its participants an insight into how you experience different things with the different senses and which senses impact one another, at the same time we want the course to be stimulating and activating without being physically challenging. In the process description we have written down how we have worked to create the guide and the experience course and we describe the theories we have based our work on and what we have been thinking of during this process.